תפריט

לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

077-803-6102

לשון הרע נגד קטין: המדריך המשפטי להורים

אתם פותחים את הוואטסאפ הכיתתי והלב צונח. הורה כתב פוסט: "אני דורשת מההורים להתרחק מהילד של Y, הוא אלים". תוך שעות, הילד שלכם מנודה. אף אחד לא משחק איתו בהפסקה. זו לא "דרמה של הורים", זוהי הוצאת דיבה אכזרית נגד קטין. החוק מבין שהשם הטוב של ילד אינו הפקר, והוא נותן לכם, ההורים, את הכוח להשיב מלחמה.

קבוצת הוואטסאפ: מזירת עדכונים לבית דין שדה

הכלי שהפך את השיימינג נגד ילדים לנפוץ ומסוכן כל כך הוא קבוצות ההורים הדיגיטליות. מה שנועד לשיתוף עדכונים על שיעורי בית וחוגים, הפך במהירות לזירה שבה הורים ממורמרים מנהלים "משפטי שדה" פומביים לילדים שאינם שלהם.

הנסיבות הנפוצות ביותר הן:

  1. סכסוך במגרש המשחקים: ילד אחד דוחף ילד אחר. במקום לטפל בכך מול הגננת או המורה, ההורה הנפגע רץ לקבוצה וכותב: "הילד של X אלים, זו לא פעם ראשונה, תזהרו ממנו".
  2. חרם חברתי: הורה שמחליט שילד מסוים הוא "השפעה רעה" וכותב: "אני אוסרת על הבת שלי לשחק עם Y, ואני מציעה לכולכם לעשות אותו דבר".
  3. התערבות בסכסוך של הילדים: הילד חוזר בוכה הביתה. ההורה, מתוך זעם ורצון להגן, תוקף את הילד השני בפומבי בקבוצה, מכנה אותו בכינויי גנאי ודורש מהוריו "לטפל בו".

האם החוק בכלל חל על ילדים?

חד משמעית כן. חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965, מגדיר "אדם" ככל יצור אנוש. החוק אינו מבדיל בין פגיעה במוניטין של מנכ"ל בן 50 לבין פגיעה בשמו הטוב של ילד בן 8.

החוק קובע כי לשון הרע היא דבר שעלול "להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג". פרסום בקבוצת הורים שגורם לילד להיות מנודה חברתית, שלא מזמינים אותו לימי הולדת, ושילדים אחרים "מתרחקים ממנו" – זוהי ההגדרה המדויקת של לשון הרע. ה"בריות" במקרה זה הם קהילת ההורים והילדים כולה.

שימו לב: הנזק לקטין חמור יותר

בעוד שאדם בוגר כבר גיבש את זהותו, קטין נמצא בתהליך עיצוב. מומחים להתפתחות הילד מסכימים כי חרם או נידוי חברתי בגיל צעיר עלולים לגרום לנזק נפשי אדיר וצלקות שמלוות אדם לכל חייו. בתי המשפט מכירים בכך שפגיעה במוניטין של קטין עלולה להיות הרסנית אף יותר מפגיעה בבגיר, ולכן נוטים להחמיר עם מפרסמים הפוגעים בילדים.

מי תובע ומי נתבע? (ההורים הם שחקני המפתח)

כאן המקום להבהרה משפטית חשובה:

  1. התובע: קטין אינו יכול להגיש תביעת לשון הרע בעצמו. ההורים, בתור האפוטרופוסים הטבעיים של הילד, הם אלו שמגישים את התביעה בשמו ועבורו.
  2. הנתבע: אנחנו לא תובעים את הילד השני. אנחנו תובעים את ההורה שלחץ על 'שלח'. ההורה שכתב את הפוסט הפוגעני הוא המפרסם, הוא האחראי לנזק, והוא זה שיצטרך לשלם את הפיצוי מכיסו.

מוקש לפניך: הגנת "אני רק הורה מודאג!" (וכיצד היא קורסת)

טענת ההגנה הנפוצה ביותר של הורה מכפיש תהיה: "פעלתי בתום לב! יש לי חובה חוקית ומוסרית להגן על הילד שלי מפני הילד האלים שלכם!".

זוהי טענה המנסה להישען על הגנת "תום הלב". אלא שהגנה זו קורסת כמעט תמיד מהסיבה הבאה:

הגנת תום הלב דורשת שהפרסום לא חרג מ"הסביר". הורה שבאמת מודאג פועל בערוצים הנכונים: פנייה פרטית למורה, לגננת, או למנהל. הערוץ הזה מוגדר רשמית על ידי משרד החינוך כ"מרחב מוגן".

ברגע שההורה בחר "לעקוף" את הצוות החינוכי ולפרסם את התלונה בקבוצת וואטסאפ פומבית של 40 הורים – הוא פעל בחוסר תום לב. מטרתו לא הייתה לפתור את הבעיה, אלא להשפיל, לבייש, ולעשות שיימינג.

ומה אם ההורה טוען ש"המערכת כשלה"?

טענת ההגנה המתוחכמת ביותר של הורה מכפיש אינה רק "דאגתי", אלא: "פניתי למערכת החינוך והיא לא עשתה כלום. הייתי חייב להזהיר הורים אחרים".

גם כאן, ההגנה המשפטית לרוב קורסת. מדוע?

בית המשפט בוחן את מטרת הפרסום. גם אם המערכת כשלה, יש הבדל משפטי עצום בין שתי הפעולות הבאות:

  1. פעולה לגיטימית (אולי): כתיבת פוסט המתמקד במחדל המערכתי. לדוגמה: "הורים יקרים, היו מספר תקריות אלימות. פנינו לצוות ואיננו חשים שהנושא מטופל. אנו דורשים מההנהלה לפעול." – כאן, המטרה היא הפעלת לחץ על המערכת.
  2. פעולה המהווה לשון הרע: כתיבת פוסט המתמקד בילד וקורא לחרם. לדוגמה: "הילד של Y הוא ילד אלים ומסוכן. תגידו לילדים שלכם לא לשחק איתו."

השורה התחתונה: ברגע שהפרסום עובר מדיון על "המחדל של בית הספר" לקריאה אקטיבית לנידוי וחרם חברתי נגד קטין ספציפי – הוא חורג באופן קיצוני מכל הגנה של "תום לב" או "עניין ציבורי". המטרה כאן אינה "להזהיר", אלא "להעניש" את הילד. זוהי הוצאת דיבה מובהקת.

תוכנית פעולה: מה עושים כשתוקפים את הילד שלך?

תגובה רגשית בקבוצה ("איך את מדברת על הבן שלי!") רק מלבה את האש ומגדילה את הנזק. יש לפעול בצורה קרה ומחושבת.

שלב הפעולה המומלצת מדוע זה קריטי?
1. צילום מסך מיידי לצלם את ההודעה, מי בקבוצה, מי קרא, וכל תגובה שנכתבה. ראיות הן קריטיות. הודעות נמחקות.
2. יציאה מהוויכוח אין להגיב בקבוצה. לכתוב להורה הפוגע בפרטי (אם בכלל): "ראיתי את הפוסט. אני דורש/ת שתמחק/י אותו מיידית." כל תגובה פומבית הופכת אותך לחלק מהקרקס ומגדילה את החשיפה.
3. פנייה לצוות החינוכי לעדכן מיד את המורה/גננת/מנהל. הם הגורם המקצועי ויש להם אחריות לטפל באירוע. זוהי הוכחה שפעלתם בערוץ הלגיטימי, בניגוד למכפיש.
4. ייעוץ משפטי דחוף פנייה לעורך דין העוסק בלשון הרע כדי להבין את עוצמת התיק ולגבש אסטרטגיה לעצירת הנזק.

הכוח המשמעותי ביותר שלכם הוא משלוח מכתב התראה. הורה שמרגיש חזק ובטוח בקבוצת הוואטסאפ, נלחץ מאוד כשהוא מקבל מכתב רשמי מעורך דין המפרט את סעיפי החוק שהפר ואת סכום הפיצוי שהוא נדרש לשלם. ב-90% מהמקרים, המכתב לבדו גורם להתנצלות פומבית ולמחיקת הפוסט. חשוב לאסוף היטב ראיות להוכחת לשון הרע לפני הפנייה אל עורך דין.

טיפ הזהב: הפיצוי שייך לילד, לא להורה

החוק מאפשר לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק, שיכול להגיע עד כ-80,000 ש"ח (וכפול מכך אם הוכחה כוונה לפגוע, כמו לשון הרע בוואטסאפ).

חשוב להבין: הפיצוי הכספי נתבע עבור הקטין. זה לא "כסף קל" להורים. בית המשפט פוסק את הכסף לטובת הילד שנפגע. על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, כספי פיצויים כאלה מוחזקים לרוב בתוכנית חיסכון על שם הקטין, וההורים יכולים להשתמש בהם (באישור בית המשפט) רק לצרכים הקשורים ישירות לרווחתו, חינוכו או שיקומו הנפשי של הילד (למשל, מימון טיפול רגשי בעקבות הפגיעה).

מלכודת "ההורה המסרב" (כשהידיים שלך אינן נקיות)

המאמר מכין אותך לתקוף הורה שפעל בזדון. אך לפני שאתה תובע, עליך לבחון את עצמך בראי:

האם פעלתם בשקיפות ובשיתוף פעולה מלא עם המערכת החינוכית?

התרחיש המסוכן ביותר לתביעה שלך הוא זה:

  1. ההורה השני כן פנה למורה או למנהלת (כפי שהחוק דורש).
  2. המנהלת זימנה אותך (כהורה של הילד הפוגע לכאורה) לפגישה.
  3. בפגישה, אתה היית זה שסירב לשתף פעולה, הכחשת, האשמת את המערכת, וסירבת לכל תהליך בדיקה או טיפול.

במקרה כזה, הפוסט בקבוצת הוואטסאפ שבא אחרי הסירוב שלך, מקבל הגנה חזקה מאוד בבית המשפט. ההורה המפרסם יטען: "פעלתי בתום לב קיצוני. ניסיתי את הערוץ הרשמי. ההורה השני (התובע) הוא זה שסיכל את הפתרון וסיכן את הילדים. הפנייה לוואטסאפ הייתה מוצא אחרון והכרחי להגנת הציבור."

השורה התחתונה: כדי לבוא לבית המשפט בידיים נקיות ולזכות בתיק, עליכם להוכיח לא רק שההורה השני השמיץ, אלא שאתם פעלתם באופן סביר ואחראי מול המערכת כשזו פנתה אליכם.

שימו לב: הנתיב המשפטי (מרתון) מול הנתיב החינוכי (ספרינט)

הגשת תביעה היא הפתרון המשפטי, אך זהו הליך שלוקח זמן (ריצת מרתון). הבעיה הבוערת שלך היא מה קורה לילד מחר בבוקר (ריצת ספרינט).

המאמר מנחה אותך נכון לא להגיב בקבוצה, אך אין זה אומר שעליך לשבת בחיבוק ידיים. הפתרון המיידי היעיל ביותר אינו משפטי, אלא מערכתי:

הפסיקו לראות בזה "ריב הורים": ברגע שההורה קרא לנידוי הילד שלכם, זה הפך לאירוע בריונות ואקלים בית ספרי, הנמצא באחריות המערכת החינוכית.

דרישת פגישה דחופה: מיד לאחר תיעוד הראיות (צילומי המסך מהקבוצה), יש לפנות למנהל/ת בית הספר ולמחנכ/ת ולדרוש פגישה אישית דחופה.

הצגת הראיות למערכת: בפגישה, יש להציג את ההתכתבות ולהבהיר: "הורה בקהילה משתמש בפלטפורמה הכיתתית כדי לארגן חרם פעיל נגד הילד שלי. זוהי פגיעה חמורה באקלים המוגן, ואנו דורשים התערבות מיידית של בית הספר לעצירת הפגיעה בילד."

הערך הכפול: פעולה זו משיגה שתי מטרות קריטיות: היא מאלצת את הגורם האחראי (בית הספר) לפעול מיידית לעצירת הנזק החברתי (למשל, בשיחה עם הכיתה או בהבהרה להורים), ובמקביל, היא יוצרת תיעוד רשמי לכך שפעלתם בצורה אחראית וממצה, מה שמחזק מאוד את עילת התביעה העתידית.

ההגנה על העתיד של הילד שלכם

השם הטוב של הילד שלכם הוא לא משחק ילדים. כשמבוגר משתמש בכוח שלו כדי לפגוע בילד חסר ישע, החוק רואה זאת בחומרה יתרה. אל תתנו להשפלה הזו לחלול. אל תחכו שהצוות החינוכי "יטפל בזה".

אצלנו, משרד עורכי הדין שמעון האן, מבינים את הרגישות העצומה והכאב הכרוכים באירוע של פגיעה בשם הטוב של קטין. אנו פועלים בנחישות וברגישות כדי לעצור את הפגיעה, להבטיח שהצדק ייעשה, ולדאוג שההורה הפוגע יבין את חומרת מעשיו.

אנו משקיעים מאמצים רבים כדי לספק לכם תוכן איכותי ומדויק. עם זאת, חשוב להדגיש שהמידע המובא כאן אינו ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה. העולם המשפטי דינמי ומשתנה, ולכן כל שימוש במידע הוא על אחריותכם האישית בלבד.

תמונה של שמעון האן
שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.
לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה, למידע נוסף ניתן לעיין במדיניות הפרטיות.