שיימינג בוואטסאפ: הבנת ההשלכות וניווט בחוקי הפרטיות הישראליים

שיימינג בוואטסאפ (WhatsApp) הוא תופעה חברתית של פרסום מידע משמיץ על הזולת בתוכנת המסרים הפופולרית 'וואטסאפ', ללא הסכמתו של נשוא הפרסום, וזאת במטרה להביך אותו או לפגוע בו. תופעה זו עלולה להוביל למספר השלכות שליליות, כגון פגיעה נפשית, חברתית ומקצועית. במסגרת השיימינג, נפגעת לא אחת גם פרטיותו של מושא הפרסום. לכן במאמר זה נתמקד בסעדים הזמינים למי שנפגעה פרטיותם בעקבות שיימינג בוואטסאפ: הבנת ההשלכות וניווט בחוקי הפרטיות הישראליים.

מה קובע חוק הגנת הפרטיות בישראל לגבי שיימינג בוואטסאפ?

חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, קובע כי אין לפרסם מידע אישי של אדם אחר ללא הסכמתו. פירוש הדבר הוא כי הפצת תמונות, סרטונים, הקלטות, צילומי מסך או תכתובות אישיות של משתמש אחר בוואטסאפ (כמו גם אדם או ארגון שאינם עושים שימוש בתוכנת המסרים הזו) – היא בגדר עבירה על החוק שמאפשרת נקיטת הליכים פליליים, כמו גם עוולה אזרחית, שבגינה ניתן לתבוע מהמפרסם פיצויים.

מה פירוש המושג "שיימינג בוואטסאפ"?

שיימינג בוואטסאפ הוא כאמור תופעה חברתית של פרסום מידע אישי ו/או מבזה על אדם אחר בוואטסאפ, ללא הסכמתו, וזאת במטרה לבייש אותו, להשפיל אותו או לפגוע בו. שיימינג יכול להתרחש בכל פלטפורמה מקוונת, אך הוא נפוץ במיוחד באפליקציות מסרים מיידיים כמו וואטסאפ.

דוגמאות לשיימינג בוואטסאפ כוללות:

  • פרסום תמונה או סרטון של אדם אחר ללא הסכמתו
  • פרסום מידע על חייו האישיים של אדם אחר ללא הסכמתו
  • פרסום דעות או אמונות של אדם אחר באופן מזלזל או פוגע
  • ועוד

לאילו נזקים שיימינג בוואטסאפ עלול לגרום?

שיימינג בוואטסאפ יכול להוביל למספר השלכות שליליות, הנסובות כולן סביב פגיעה בשמו הטוב ובכבודו של נשוא הפרסום, לרבות:

  • פגיעה נפשית: שיימינג יכול לגרום לאדם נשוא הפרסום, תחושות של בושה, חרדה וחוסר אונים. הקורבן עשוי להרגיש מבודד, בודד, דחוי ונטוש. הוא עשוי גם לסבול מבעיות נפשיות, כגון דיכאון, חרדה או הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD).
  • פגיעה חברתית: שיימינג בוואצאפ ובכלל, יכול לגרום לאדם להיפגע מבחינה חברתית ולהיות מבודד מאחרים. הקורבן עשוי להימנע מיצירת קשרים חברתיים חדשים או להפסיק להשתתף בפעילויות חברתיות עקב כך.
  • פגיעה מקצועית: שיימינג יכול לפגוע בקריירה ובפרנסה של אדם ולהקשות עליו למצוא עבודה. 

שיימינג בוואטסאפ: הבנת ההשלכות וניווט בחוקי הפרטיות הישראליים

היות ובהתאם לחוק איסור לשון הרע בישראל וחוק הפרטיות, שיימינג מהווה עבירה פלילית, במקרה של שיימינג בוואטסאפ, ניתן להגיש תלונה למשטרה ובהמשך אליה גם קובלנה פלילית. המשטרה רשאית לפתוח בחקירה ולמצוא את האחראים לפרסום המידע האישי.

בנוסף, ניתן להגיש תביעה אזרחית נגד האחראים לפרסום המידע האישי והפרת פרטיותו של מושא הפרסום. התביעה יכולה להיות בגין נזק נפשי, נזק חברתי, נזק מקצועי ועוד. ניתן גם להגיש תביעה אזרחית כספית בגין הוצאת לשון הרע בווצאפ ולקבל פיצויים בגין הפגיעה גם בערוץ זה.

באילו נסיבות תתאפשר הגשת תביעת פיצויים על שיימינג בוואטסאפ?

תביעת פיצויים על שיימינג בוואטסאפ תתאפשר בהתאם לחוק הגנת הפרטיות וחוק איסור לשון הרע:

  1. הפרת חוק הגנת הפרטיות: על מנת להגיש תביעת פיצויים בגין שיימינג בוואטסאפ, על התובע להוכיח כי הפרת חוק הגנת הפרטיות התרחשה. כלומר, יש להציג לבית המשפט ראיות המעידות על כך שפורסם מידע אישי על התובע מבלי שנתן את הסכמתו לכך.
  2. הפרת חוק איסור לשון הרע: בתביעות פיצויים על שיימינג בוואטסאפ, התובע נדרש להוכיח את דבר קיומו של פרסום מבזה או משמיץ אודותיו בפלטפורמה זו, אשר יכול היה להגיע לאנשים נוספים זולתו. צילומי מסך מתוכנת המסרים הם כלי מקובל לעשות זאת.

בשני המקרים הנ"ל, רשאי התובע לתבוע פיצוי כספי עד סכום קצוב המוגדר בחוק, ללא צורך בהוכחת נזק, כאשר גובה הפיצויים ייקבע על ידי בית המשפט, בהתאם לחומרת המקרה.

אילו גורמים יכולים להשפיע על גובה הפיצויים שישולם לנפגע שיימינג בוואטסאפ?

להלן מספר גורמים שעשויים להשפיע על גובה הפיצויים בתביעת לשון הרע או הפרת פרטיות במסגרת שיימינג בוואצאפ:

  • חומרת ההפרה של חוק הגנת הפרטיות
  • כוונת הנתבע להסב נזק לתובע
  • היקף הנזק שנגרם לתובע

בכל מקרה, חשוב לדעת כי הגשת תביעת פיצויים על שיימינג בוואטסאפ היא הליך משפטי מורכב. לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין דיני נזיקין מיומן לפני הגשת התביעה.

האם מנהלי קבוצות בוואטסאפ אמורים לשאת באחריות משפטית למקרי שיימינג?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית. מצד אחד, מנהלי קבוצות בוואטסאפ הם אלו שאחראים על ניהול הקבוצה והקפדה על הכללים. לכן אם מנהל קבוצה לא נוקט בפעולה כדי למנוע או לעצור שיימינג, הוא עשוי להיחשב אחראי באופן חלקי למקרה.

מצד שני, מנהלי קבוצות בוואטסאפ אינם אחראים על המידע ששולחים החברים בקבוצה. הם אינם יכולים לשלוט במה שאנשים שולחים, והם אינם יכולים לדעת מראש אם מידע מסוים יהווה שיימינג.

בישראל, לא קיים חוק ספציפי שקובע את אחריותם של מנהלי קבוצות בוואטסאפ למקרי שיימינג. עם זאת, ניתן להסתמך על חוקי הגנת הפרטיות והנזיקין כדי להעמיד מנהלי קבוצות לדין במקרים מסוימים.

להלן מספר מקרים שבהם מנהל קבוצה עשוי לשאת באחריות משפטית למקרי שיימינג:

  1. אם מנהל הקבוצה הוא זה שהתחיל או עודד את השיימינג.
  2. אם מנהל הקבוצה ידע על השיימינג ולא עשה דבר כדי לעצור אותו.
  3. אם מנהל הקבוצה לא נקט בצעדים סבירים כדי למנוע את השיימינג.

אם אתם חווים שיימינג בוואטסאפ, חשוב לפנות לעזרה מקצועית. ניתן להגיש תלונה למשטרה וכן להגיש תביעה אזרחית נגד מנהל הקבוצה, כמו גם נגד האדם שפרסם את המידע המבזה נגדכם.

אילו הגנות מקים החוק בישראל לנתבעים בגין שיימינג בוואטסאפ?

החוק בישראל מקיים מספר הגנות לנתבעים בגין שיימינג בוואטסאפ. הגנות אלו יכולות לסייע לנתבעים להימנע מאחריות פלילית ונזיקית, או להפחית את גובה הפיצויים שישלמו לתובע:

הגנת אמת בפרסום

אדם לא יישא באחריות פלילית או אזרחית בגין פרסום מידע אם המידע עמד בקריטריונים של אמת בפרסום. לדוגמה, אם אדם מפרסם תמונה של אדם אחר נוהג בשכרות, הוא עשוי להיות מוגן על ידי הגנת אמת בפרסום אם התמונה אכן מתעדת את האדם נוהג בשכרות.

הגנת תום הלב

אדם לא יישא באחריות פלילית או אזרחית בגין פרסום מידע אם הוא פרסם את המידע בתום לב, מתוך אמונה שהמידע נכון ורלוונטי לזולת ומבלי שהייתה לו כוונת פגיעה בנשוא הפרסום. 

הגנת העניין הציבורי

אדם עשוי להיות מוגן על ידי הגנת האינטרס הציבורי אם הוא מפרסם מידע שיש לו חשיבות ציבורית מובהקת. לדוגמה, אם אדם מפרסם מידע על שחיתות ציבורית, הוא עשוי להיות מוגן על ידי הגנת העניין הציבורי.

עם זאת, חשוב לציין כי הגנות אלו אינן חד משמעיות, וכי בית המשפט יבחן כל מקרה לגופו כדי לקבוע אם הן חלות על הנתבע.

לסיכום

שיימינג בוואטסאפ היא תופעה חמורה שעלולה להוביל לנזקים משמעותיים הן למושא הפרסום והן למפרסמי התכנים הפוגעניים. לאור ההשלכות הקשות של התופעה, אם אתם חווים שיימינג בוואטסאפ או עומדים לדין בגינו, חשוב לפנות לעזרה מקצועית. משרד עו"ד לשון הרע שמעון האן מספק ייעוץ משפטי וליווי משפטי מקצועיים בתיקי שיימינג בוואטסאפ.

אל תתמודדו עם המפגע הזה לבדכם – צרו קשר עוד היום עם משרדנו כדי לגלות מה ניתן לעשות בנושא ואיך להגן על זכויותיכם.

שיימינג בוואטסאפ הבנת ההשלכות וניווט בחוקי הפרטיות הישראליים
שיימינג בוואטסאפ הבנת ההשלכות וניווט בחוקי הפרטיות הישראליים
Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.