פיצויים בהתאם להגנות בחוק איסור לשון הרע

פרסום לשון הרע עלול להוביל לפגיעה קשה בשמם הטוב של אדם פרטי או ישות ארגונית, ולגרום להם לנזק משמעותי. לנוכח הסיכונים הגלומים בכך, נחקק בישראל חוק איסור לשון הרע במטרה להגן על כבודו של הזולת ולפצות אותו במקרים בהם פורסמו עליו דברי לשון הרע. מאמר זה ידון בנושא "פיצויים בהתאם להגנות בחוק איסור לשון הרע" ובו נסביר מהם הפיצויים שניתן לתבוע עבור לשון הרע, כיצד נקבע סכום הפיצויים, ומהן ההגנות הקבועות בחוק שעשויות להגן על המפרסם מפני תשלום פיצויים מלאים.

 

על הזכות להגיש תביעת פיצויים בהתאם להגנות בחוק איסור לשון הרע בישראל

חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה 1965, נועד להגן על כבודו ושמו הטוב של האדם. חוק זה חל גם ארגונים כמו עסקים, חברות ועמותות בישראל, והוא קובע, בין היתר, כי אדם שפרסם לשון הרע, יהא חייב לפצות את הנפגע בפיצויים, במידה והוגשה כנגדו תביעת לשון הרע. זאת אף אם לא הוכח נזק בעקבות הפרסום.

 

פיצויים בתביעות לשון הרע: כמה ניתן לתבוע וכיצד סכום הפיצוי נקבע בפועל?

כאמור לעיל, חוק איסור לשון הרע מאפשר לנפגע הוצאת דיבה, לתבוע פיצויים ממפרסם הדברים הפוגעניים, גם ללא חובה להוכחת נזק. תקרת הפיצוי בתביעות אלו, מוגבלת בחוק, ועומדת כיום על כ-80,000 ש"ח ללא צורך בהוכחת נזק.

במקרים בהם ניתן להוכיח שהפרסום נעשה מתוך כוונה לפגוע, ניתן לתבוע פיצוי כפול, כ-160,000 ש"ח. סכומים אלו צמודים משנת 1998 אל מדד המחירים לצרכן ועל כן מתעדכנים מעת לעת.

בכל מקרה, סכום הפיצויים נקבע הלכה למעשה, על ידי בית המשפט הדן בתיק, בהתחשב בשורה של גורמים, ביניהם:

  • חומרת הדברים שפורסמו
  • היקף הפרסום
  • הנזק שנגרם לנפגע
  • כוונת המפרסם
  • התנהגות הצד הנפגע
  • התנהגות הצד הפוגע

 

כאמור לעיל, סכום הפיצוי על לשון הרע אינו קבוע מראש, ונקבע על ידי בית המשפט בהתאם לנסיבות המקרה. זאת ועוד – לנפגע יש זכות לתבוע פיצויים גם מעבר לסכום המקסימלי הקבוע בחוק, אם הוא יכול להוכיח נזק שנגרם לו כתוצאה מהפרסום.

נזק זה יכול להיות ממוני (כגון אובדן הכנסה) או לא ממוני (כגון כאב וסבל). בית המשפט רשאי להעריך את שווי הנזק הלא ממוני ולפסוק פיצויים גם בהתאם לו.

יחד עם זאת, הוכחת נזק אינה משימה פשוטה, ועל כן מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין לשון הרע.

 

האם גם הנתבע עשוי לקבל פיצויים בהתאם להגנות בחוק איסור לשון הרע?

כן. הזכות לקבלת פיצוי אינה שמורה לתובעים בתביעות לשון הרע בלבד, אם כי גם לנתבעים. היינו, גם הנתבע בתביעת לשון הרע, עשוי להיות זכאי לפיצויים במקרים מסוימים, כמו במקרה בו הוכח בבית המשפט כי התביעה הוגשה בחוסר תום לב מצד התובע. 

 

ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע למפרסמים והשפעתן על היקף הפיצויים בתביעה

חוק לשון הרע בישראל, קובע גם מספר הגנות, שעשויות להגן על המפרסם הנתבע בתביעת לשון הרע, מפני הצורך בתשלום פיצויים לתובע. הגנות אלו נועדו לאזן בין זכותו של אדם לשם טוב לבין זכויות יסודיות אחרות, כמו חופש הביטוי.

להלן סקירה של ההגנות העיקריות הקבועות בחוק לשון הרע, והשפעתן על פסיקת הפיצויים בתביעה:

  1. הגנת אמת דיברתי: הגנה זו קובעת כי אדם לא יהיה חייב בפיצויים בגין פרסום לשון הרע, אם הוכיח שהדברים שפורסמו היו אמת. אולם הגנה זו אינה מוחלטת, ובית המשפט עשוי לקבוע שלא להחיל אותה במקרים בהם הפרסום נעשה שלא בתום לב, או כאשר הפרסום גרם נזק מיותר לנפגע.
  2. הגנת תום הלב: הגנה זו קובעת כי אדם לא יהיה חייב בפיצויים בגין פרסום לשון הרע, אם הוכיח שפרסם את הדברים בתום לב, מתוך כוונה להגן על עניין ציבורי או אישי ראוי. הגנה זו נבחנת על פי נסיבותיו הספציפיות של כל מקרה, ובית המשפט יתחשב בשורה של גורמים, ביניהם מידת הסבירות של הפרסום, כוונת המפרסם, הדרך בה פורסם לשון הרע והנזק שנגרם לנפגע.
  3. פרסום מותר: החוק קובע מספר מקרים בהם פרסום לשון הרע לא יהווה עוולה בראי החוק, גם אם הדברים שפורסמו אינם אמת לאמיתה. מקרים אלו כוללים, בין היתר:
  • פרסום שנעשה במסגרת דיון משפטי
  • פרסום שנעשה בתום לב לשם הגנה על עניין ציבורי
  • פרסום שנעשה בתום לב על ידי עובד ציבור
  • פרסום שנעשה בתום לב במסגרת ביקורת ספרותית, אמנותית או מדעית

 

  1. זוטי דברים: הגנה זו קובעת כי אדם לא יהיה חייב בפיצויים בגין פרסום לשון הרע, אם בית המשפט קבע שהדברים שפורסמו הם "זוטי דברים". הגנה זו נבחנת על פי נסיבותיו הספציפיות של כל מקרה, ובית המשפט יתחשב בשורה של גורמים, ביניהם חומרת הדברים שפורסמו, היקף הפרסום, הנזק שנגרם לנפגע וכוונת המפרסם.

כאו המקום לציין כי אמנם קיומה של הגנה בחוק לשון הרע, פוטרת את המפרסם מתשלום פיצויים לנפגע, אך עם זאת, בית המשפט עשוי עדיין לחייב את המפרסם לשלם הוצאות משפט לנפגע. בנוסף, במקרים בהם קיימת הגנה חלקית, בית המשפט עשוי להפחית את סכום הפיצויים שייפסקו לנפגע, גם אם לא לבטל אותם כליל.

בסיכומו של דבר, החוק לאיסור לשון הרע קובע מנגנון לאיזון עדין בין זכותו של אדם לשם טוב לבין זכויות יסודיות אחרות, כמו חופש הביטוי. ההגנות הקבועות בחוק נועדו להגן על זכויות אלו, אך הן אינן מוחלטות ובית המשפט יבחן את נסיבותיו הספציפיות של כל מקרה לפני שיקבע האם להחילן.

 

על מגמת מערכת המשפט בארץ בקביעת פיצויים בתיקי לשון הרע

בעשור הראשון לאחר תיקון מס' 8 לחוק לשון הרע (בין סוף שנות התשעים וראשית שנות האלפיים), בתי המשפט נטו להגן יותר על חופש הביטוי ופסקו פיצויים נמוכים בתביעות לשון הרע.

אולם, עם התפתחות האינטרנט, הרשתות החברתיות והסמארטפונים, המגמה הפסיקתית בתיקי לשון הרע, החלה להשתנות. כיום, בתי המשפט נותנים משקל רב יותר לזכות לשם טוב, ופוסקים פיצויים משמעותיים יותר בגין פגיעה בה. שינוי זה אינו מעיד על פגיעה בחופש הביטוי, אלא על הבנת הצורך באיזון מחדש בין זכויות אלו. ככל שהתרחבו ערוצי הביטוי (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, וואטסאפ וכדומה), כך מערכת המשפט מייחסת חשיבות רבה יותר לצורך בהגנה על שם הטוב.

אין זה מקרי, כמובן. בית המשפט מודעים לכך שפרסום דברי לשון הרע ברשתות חברתיות עלול להגיע לקהל רחב במהירות עצומה ולגרום נזק משמעותי, ולכן הם נוטים לפסוק פיצויים גבוהים יותר במקרים אלו, מכפי שהיה נהוג בעבר.

 

מה חשיבות הסיוע המשפטי של עורך דין לשון הרע לעניין הפיצויים בהתאם להגנות בחוק לשון הרע?

בהתחשב בכל הנושאים בהם דנו עד כה, קל להבין עד כמה ההליך בתביעות לשון הרע עשוי להיות מורכב ואת היותו דורש ידע משפטי נרחב. כפי שראיתם, חוק איסור לשון הרע כולל הגנות רבות שעשויות להשפיע על פסיקת הפיצויים, אם כי קשה להבין את ההגנות הללו ואת השלכותיהן ללא סיוע משפטי מקצועי. לכן סיוע משפטי של עורך דין מומחה בתחום לשון הרע עשוי להגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם בתביעה ולהביא למימוש טוב יותר של זכויותיכם – בין אם אתם בצד התובע או בצד הנתבע.

 

פיצויים בהתאם להגנות בחוק לאיסור לשון הרע – סיכום

חוק איסור לשון הרע נועד להגן על שמם הטוב של אנשים וארגונים בישראל. בתוך כך, החוק קובע כי אדם שפרסם לשון הרע, יהא חייב לפצות את הנפגע בפיצויים, גם אם לא הוכח נזק.

בתביעות לשון הרע, סכום הפיצויים נקבע על ידי בית המשפט, בהתחשב בשורה של גורמים, ביניהם לשון הפרסום, היקף הפרסום, הנזק שנגרם לנפגע, כוונת המפרסם, התנהגות הצד הנפגע, התנהגות הצד הפוגע ועוד. בנוסף, קיימות מספר הגנות בחוק שעשויות להגן על המפרסם מפני תשלום פיצויים מלאים.

לאור מורכבותם של תיקים אלו, אם נפגעתם מלשון הרע או שהוגשה נגדכם תביעה בגינה, חשוב לפנות לעורך דין לשון הרע בהקדם. עורך הדין יוכל לבחון את המקרה שלכם ולייעץ לכם כיצד לפעול על פי נסיבותיכם הפרטניות.

למשרד עו"ד שמעון האן ניסיון רב בתביעות לשון הרע. משרדנו ייצג בהצלחה תובעים ונתבעים רבים בתביעות לשון הרע, וסייע להם לממש את זכויותיהם המלאות בהצלחה.

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, צרו קשר עם משרדנו כעת.

פיצויים בהתאם להגנות בחוק איסור לשון הרע

Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.