אילו פרסומי לשון הרע מותרים לפי החוק?

לשון הרע היא מושג משפטי העוסק בפרסום התבטאויות הפוגעות במוניטין ובשמו הטוב של אדם אחר, ארגון או חברה. בכל חברה שמעריכה את חופש הביטוי, יש למצוא את האיזון הנכון בין הזכות להביע דעה לבין הצורך להגן על האנשים מפני הצהרות כוזבות ומזיקות. חוק לשון הרע מנסה להתמודד עם האתגר הכרוך ביצירת איזון זה, תוך התוויית גבולות הגזרה של הגבלת חופש הביטוי. במאמר זה נסביר אילו פרסומי לשון הרע מותרים לפי החוק ואיזה תפקיד ממלא עורך דין לשון הרע בהגנה על זכויות מיוצגיו בהקשר זה.

מה נחשב כפרסום לשון הרע לפי החוק?

כדי לענות על השאלה אילו פרסומי לשון הרע מותרים לפי החוק, יש לבחון תחילה מהו תחום השיפוט בו נדונה השאלה. מדינות שונות נוקטות בניואנסים שונים של החוק, למרות שיהיו בדרך כלל אלמנטים משותפים המגדירים מהי לשון הרע וקובעים מה יהיו ההשלכות המשפטיות. למעשה את אותם פרסומי לשון הרע מותרים לפי חוק אפשר להבין על דרך השלילה ומרכיבי המפתח של לשון הרע:

  • פרסום כוזב ושקרי – כדי שלשון הרע תוגדר כך, היא חייבת לכלול את העובדה שקיים פרסום כוזב. כך שעל פי הגדרה זו, ניתן להבין שאמירות שהן מדויקות עובדתית אינן נחשבות בדרך כלל ללשון הרע. עם זאת, דעות ופרסומים בעלי אופי סובייקטיבי הן מורכבות יותר ועלולות להיבחן תחת בדיקה משפטית.
  • פגיעה במוניטין – כדי שהצהרה תיחשב כלשון הרע, עליה לגרום לפגיעה במוניטין של האדם המדובר. פגיעה זו עלולה להתבטא באמצעות פגיעה במעמד האישי או המקצועי בקהילה ולו בלבד שניתן יהיה להוכיח זאת. 
  • פרסום – לשון הרע נעשית כאשר הפרסום הכוזב הועבר לצד שלישי. כאשר פרסום זה נעשה במהלך שיחות פרטיות או במהלך שיחה עם האדם המעורב באופן ישיר הוא לא ייחשב ללשון הרע. אלמנט הפרסום מוכיח כי אכן היה פוטנציאל לפגיעה במוניטין. 

אילו פרסומי לשון הרע מותרים לפי החוק בישראל?

במדינת ישראל ישנם סוגים מסוימים של פרסומים, אשר אינם כפופים להגבלות שמגביל חוק איסור לשון הרע על חופש הביטוי:

  • פרסומים מוגנים: פרסומים והצהרות מסוימות מוגנים מבחינה משפטית כמו הצהרות שנאמרו במהלך משפט או כאלה שנאמרו במוסדות פורמליים אחרים. עם זאת, פרסומים והצהרות שנאמרו בזדון או בהתעלמות מכוונת מהאמת עדיין עשויות להיות כפופות לתביעות לשון הרע, גם אם הן נכללות בקטגוריה המיוחסת.
  • לשון הרע הנוגע לאישיות ציבורית או פרטית: היבט משמעותי אחד של דיני לשון הרע כולל פרסום בנוגע לידוענים. ידוענים (או במילה הפשוטה יותר: סלבים) כמו פוליטיקאים, אומנים ועוד, מתמודדים לעתים קרובות עם הצורך להוכיח באופן נחרץ יותר את המוטיבים שהוזכרו בנוגע ללשון הרע. עליהם להוכיח לא רק שהפרסומים היו שקריים ומזיקים, אלא גם שהאדם שפרסם את אותם פרסומים  פעל מתוך "זדון ממשי" – מתוך ידיעה על השקר או התעלמות מכוונת מהאמת. סטנדרט גבוה זה מכיר בחשיבותו של שיח ציבורי שקוף ורחב ובצורך שאנשי ציבור יספגו רמה מסוימת של ביקורת.

האם חוק ההתיישנות חל על תביעות לשון הרע?

תביעות לשון הרע כפופות לדיני התיישנות, המטילים מגבלות זמן על מועד הגשת תביעה. יש לזכור זאת, הן מכיוון שחוק זה יכול להגן על הנתבע והן מכיוון שהתובעים מצידם גם חייבים לעמוד בטווח הזמן המוגדר.

איזה תפקיד ממלא עורך דין לשון הרע בהגנה על זכויות מיוצגיו בתביעות דיבה?

לאור המורכבות והניואנסים הקטנים הקיימים בלשון החוק לאיסור לשון הרע, אנשים העומדים בפני תביעות אלו חייבים לבקש סיוע וייעוץ לגבי אילו פרסומי לשון הרע מותרים לפי החוק. תפקידם של עורכי דין לשון הרע הוא מגוון ומורכב, ובסופו של דבר יבטיח את עשיית הצדק במסגרת דיני לשון הרע. ישנן מספר סיבות מרכזיות בגינן יש לפנות לייעוץ עורך דין מומחה: 

  • מומחיות משפטית – דיני לשון הרע יכולים להיות מורכבים, ובעלי ניואנסים המשתנים בין תחומי השיפוט השונים. לעורכי דין לשון הרע יש את המומחיות המשפטית הדרושה כדי להבין את המורכבות של התיק ואת המרכיבים הנדרשים לביסוס התביעה, כך שהם יוכלו  לייעץ ללקוחות לגבי אחוזי ההצלחה הפוטנציאליים בתביעה ולנהל בעצמם את המשפט העתידי על פי מירב מומחיותם. 
  • הערכת תיק התביעה – עורכי הדין איתם מתייעצים יוכלו לעזור ללקוחות להעריך האם כדאי לפתוח תביעה והאם היא מבוססת דיה. עורך הדין ינתח את המרכיבים החוקיים והמשפטיים של לשון הרע (פרסום כוזב, פגיעה במוניטין והיקף השפעת הפרסום)  כדי לקבוע אם קיים תיק מוצק.  הערכה זו תעזור ללקוחות להבין את הסיכונים והתוצאות הפוטנציאליים הקשורים לניהול תביעת לשון הרע, כך שהם יוכלו להתכונן לקראתה וליצור את האסטרטגיה המשפטית הטובה ביותר. 
  • הגנה ואסטרטגיה משפטית – עורך דין לשון הרע יידרש להגן על לקוחו וליצור אסטרטגיה לניהול המשפט. אם הלקוח הוא הנתבע עצמו, יוכל עורך הדין לנסות להגן עליו באמצעות הוכחה שהפרסום היה מבוסס על אמת, דעה או שהוא נאמר במקום בו הוא מותר. הגנה זו תוכל למלט את הלקוח מאימת הדין כדי שלא יישא בהשלכות המשפטיות הקשורות לעבירת לשון הרע. יצירת הגנה חזקה דורשת הבנה מעמיקה של דיני לשון הרע והנסיבות הספציפיות סביב כל מקרה ומקרה.
  • כישורי משא ומתן או הגעה להסדר – עורך דין לשון הרע עוסק לעתים קרובות במשא ומתן ובדיוני פשרה או הסדר כדי לפתור סכסוכים מחוץ לבית המשפט. באמצעות מיומנויות למשא ומתן, עורך הדין ינסה להשיג תוצאות טובות עבור לקוחותיו כדי למנוע את בזבוז הזמן של המשפט, עלויות גבוהות הכרוכות במשפט ולגרום להפסקה לאלתר של הפרסומים השקריים.  הגעה להסדר פשרה עשוי לכלול ביטול, התנצלות או הסדר אחר שינסה להפחית את הנזק שנגרם מאותם פרסומים. 
  • ייצוג וליטיגציה – במקרים בהם ההתדיינות המשפטית היא בלתי נמנעת, עורך דין לשון הרע יידרש לייצג את לקוחותיו בבית המשפט. הוא יציג ראיות, יחקור עדים ויטען טיעונים משפטיים מורכבים כדי לתמוך בעמדת הלקוח. כאשר מחפשים עורך דין לשון הרע, יש לבדוק את מידת ניסיונו, כישרונו והבנתו העמוקה של חוקי לשון הרע.

לסיכום

פרסומי לשון הרע כפופים לחוקים וגבולות משפטיים שנועדו בסופו של דבר לאזן בין הזכות לחופש הביטוי לבין ההגנה על המוניטין של הפרט או החברה. מהגדרות החוק ניתן להבין אילו פרסומי לשון הרע מותרים לפי החוק, כך שניתן לבסס אסטרטגיית הגנה משפטית. כפי שראינו לעיל, ייצוג מטעם עורך דין לשון הרע הינו מכריע ומשמעותי במיוחד בתביעות אלו, עקב מומחיותו המשפטית וניסיונו ייצוג תובעים ונתבעים כאחד, במגוון סוגים של תיקי של לשון הרע. מכיוון שעורך הדין מבין לעומק את החוקים והניואנסים הקיימים בהם, הוא יידע לייעץ, לכוון ולנהל את המשפט על פי אסטרטגיה סדורה המותאמת לנסיבות העניין. במידת הצורך הוא יוכל לנהל גם משא ומתן עם עורכי הדין של הצד שכנגד או להגיע להסדרי פשרה ולו בלבד שהפרסומים השקריים יימחקו לאלתר או יינתן פיצוי הולם על הנזקים שנגרמו למוניטין של האדם או החברה המעורבים בתיק.

למידע נוסף על פרסומים מותרים בחוק לשון הרע צרו קשר אל משרד עו"ד שמעון האן

אילו פרסומי לשון הרע מותרים לפי החוק

Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.