לשון הרע בפייסבוק – אחריות של משתף פרסום בפייסבוק

רשתות חברתיות כמו פייסבוק הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. הן מהוות כלי תקשורת יעיל ופופולרי, המאפשר לנו לשתף מידע, דעות ורגשות עם חברים ובני משפחה, כמו גם עם אנשים שאיננו מכירים באופן אישי. עם זאת, הרשתות החברתיות גם מהוות פלטפורמה נוחה לפרסום לשון הרע, העלולה לפגוע בשם הטוב של אנשים. במאמר זה נסביר כיצד חוק איסור לשון הרע מתייחס אל שיתוף פרסום משמיץ בפייסבוק, מה בין שיתוף פרסום בפייסבוק לבין בריונות ברשת, אילו סוגי שיתופים עלולים להיחשב כלשון הרע בפייסבוק, מתי שיתוף פוסט בפייסבוק ייחשב כלשון הרע, באיזה אופן בתי המשפט בארץ מתייחסים לתביעות לשון הרע הנוגעות לשיתופים בפייסבוק, ואילו הגנות החוק מציע לנתבעים בתביעות דיבה עקב שיתופים בפייסבוק.

כיצד חוק איסור לשון הרע מתייחס אל שיתוף פרסום משמיץ בפייסבוק? 

הוצאת לשון הרע בפייסבוק נחשבת ל"פרסום" לעניין חוק איסור לשון הרע בישראל, שכן היא בעלת פוטנציאל להגיע לידיעת ציבור רחב של אנשים. בהתאם לכך, על פי החוק, גם אדם שמשתף פרסום בפייסבוק עשוי להיות אחראי על לשון הרע שנכתב בפוסט, בהתאם לנסיבות העניין. 

מה בין שיתוף פרסום בפייסבוק לבין בריונות ברשת?

אמנם שיתוף פרסום בפייסבוק ובריונות ברשת הם שני מושגים שונים, אך יש ביניהם מספר נקודות ממשק.

ככלל, שיתוף פרסום בפייסבוק הוא פעולה שבה אדם משכפל פוסט או תמונה שנכתבו על ידי אדם אחר ומפרסם אותם מחדש בפרופיל שלו. שיתוף פרסום יכול לשמש למטרות חיוביות, כגון הפצת מידע או העלאת מודעות לנושא חשוב. עם זאת, הוא יכול לשמש גם למטרות שליליות, כגון הפצת לשון הרע או פגיעה באדם אחר או בארגון מסוים (כגון בית עסק או מותג). במקרים כאלו, שיתוף פרסומים בפייסבוק בהחלט עלול להיחשב כבריונות רשת לכל דבר ועניין. בריונות ברשת בהגדרתה, היא התנהגות אלימה או פוגענית המופנית כלפי אדם אחר באמצעות האינטרנט, בדגש על פלטפורמות הרשתות החברתיות. בריונות ברשת יכולה להתבטא במגוון דרכים, כגון פרסום לשון הרע, הפצת שמועות, הטרדה מינית או פגיעה בפרטיות. בקצרה, חשוב לזכור ששיתוף פרסום בפייסבוק יכול להיות כלי רב עוצמה, אך הוא יכול גם לשמש לרעה. עלינו להיות מודעים להשלכות ההרסניות שעלולות להתלוות אל שיתוף לשון הרע בפייסבוק, ולהימנע מכך בכל מחיר – הן כדי למנוע פגיעה חמורה במושא הפרסום והן כדי להגן על עצמנו מההשלכות המשפטיות והפליליות שיכולות להגיע בעקבות השיתוף.

אילו סוגי שיתופים עלולים להיחשב כלשון הרע בפייסבוק או בריונות רשת?

ישנם כמה סוגים של שיתופי תכנים בפייסבוק שיכולים להיחשב כבריונות ברשת ועילה להגשת תביעת לשון הרע. להלן דוגמאות בולטות לשיתופים כאלו:

  1. פרסום המכיל לשון הרע על אדם אחר – הכוונה לדבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצד זולתו.
  2. פרסום המכיל תמונות או סרטונים פוגעניים או אינטימיים של אדם אחר – כאן עסקינן בתמונה או סרטון המציגים תוכן שיכול לגרום למבוכה או עוגמת נפש לאדם המופיע בהם.
  3. פרסום המכיל הצעות מיניות או רמיזות מיניות כלפי אדם אחר – בכוחם של שיתופים כאלו להטריד את האדם המוזכר בהם ולפגוע בפרטיות שלו.

ככלל, שיתוף פרסום בפייסבוק ייחשב כבריונות רשת אם הוא נעשה במטרה לפגוע באדם אחר או לגרום לו נזק. לדוגמה, אם אדם משתף פוסט המכיל לשון הרע על אדם אחר במטרה להוריד את ערכו בעיני הציבור, זה יכול להיחשב כבריונות רשת.

האם כל פרסום שלילי ששותף בפייסבוק יכול לשמש כעילה לתביעת דיבה?

לא. חשוב לציין ששיתוף פרסום בפייסבוק אינו נחשב כעילה להגשת תביעת לשון הרע, באופן אוטומטי. במקרים מסוימים, שיתוף פרסום יכול להיות לגיטימי, גם אם הפרסום מכיל מידע שלילי או פוגעני על אדם אחר. לדוגמה, אם אדם משתף פוסט המכיל מידע על אדם אחר שעשה מעשה פלילי, זה יכול להיות לגיטימי, גם אם הפרסום עלול לפגוע באדם האחר. עם זאת, במקרים רבים, שיתוף פרסום בפייסבוק יכול להיחשב כבריונות רשת. חשוב להיות מודעים לכך ולנקוט בזהירות בעת שיתוף פוסטים בפייסבוק.

גם בתי המשפט בישראל אינם מסווגים אוטומטית כל מקרה של שיתוף פרסום מכפיש בפייסבוק, כהוצאת דיבה. לשיטתם, יש להעריך כל מקרה לגופו, בהתאם ליסודות לשון הרע כהגדרתם בסעיף 7 לחוק איסור לשון הרע. 

אז מתי שיתוף פוסט בפייסבוק נחשב להוצאת לשון הרע? 

לפני מספר שנים, נתן בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק דין המבהיר עניין זה, לפיו שיתוף פרסומי לשון הרע בפייסבוק נחשב כמעשה עצמאי של פרסום לשון הרע. מנגד, עצם לחיצה על כפתור "אהבתי" (LIKE) אינה מהווה פרסום ואינה יכולה לשמש בסיס לתביעת לשון הרע. פסק דין זה ניתן על ידי סגן נשיא בית המשפט המחוזי, כב' השופט י' שנלר. 

ראוי לציין כי בית המשפט המחוזי שנתן החלטה זו הכיר בקצב ההתקדמות הטכנולוגית המהיר ובאתגרים שהיא מציבה בפני עולם המשפט. אף על פי כן, פסק הדין מדגיש כי בתי המשפט בחרו בגישה אקטיבית, ומסרבים להתעלם מהמהפכה הטכנולוגית והדיגיטלית המתמשכת המתחוללת בפנינו.

פסק דין זה אמנם משמש כקו מנחה בתביעות לשון הרע ולא כתקדים מחייב של בית המשפט העליון, אך בהתחשב בכך שמרבית תיקי לשון הרע נדונים בבתי משפט השלום, הוא משפיע באופן משמעותי וצפוי להיות הנורמה הרווחת בעתיד הנראה לעין.

אילו הגנות החוק מציע לנתבעים בתביעות דיבה עקב שיתופים בפייסבוק?

החוק מציע לנתבעים בתביעות דיבה עקב שיתופים בפייסבוק מספר הגנות, ובהן:

הגנת אמיתות הפרסום

הגנת אמת בפרסום חלה כאשר המשתף יכול להוכיח שהמידע שפרסם הוא אמת, או שהוא פרסם אותו בתום לב, והוא האמין בתום לב שהוא נכון.

הגנת תום הלב

הגנת תום לב חלה כאשר המשתף יכול להוכיח כי האמין בתום לב שהנתבע עשה את הדברים המיוחסים לו בפוסט וכי הוא לא היה מפרסם את הפוסט אילמלא האמין בכך בלב שלם.

הגנת זכות הציבור לדעת

הגנת זכות הציבור לדעת חלה כאשר המשתף פרסם את הפוסט מתוך כוונה להביא לידיעת הציבור מידע חשוב או רלוונטי שמשרת את האינטרס הכללי. כדי להוכיח הגנה זו, על המשתף להוכיח שהמידע שפרסם הוא אכן חשוב או רלוונטי לציבור, ושהוא פרסם אותו מתוך כוונה להביא אותו לידיעת הציבור ולא כדי לגרום נזק לנשוא הפרסום. חשוב לציין שההגנות הללו אינן ניתנות באופן אוטומטי, והן תמיד תלויות בנסיבות הספציפיות של התיק. לכן על המשתף להוכיח שההגנה מתקיימת במקרה שלו כדי להימנע מהרשעה בהוצאת לשון הרע.

לשון הרע בפייסבוק – אחריות של משתף פרסום בפייסבוק: סיכום

אם אתם חוששים שפוסט שהופץ בפייסבוק מהווה לשון הרע נגדכם, או חשים שהוגשה נגדכם תביעת לשון הרע בלתי מוצדקת בטענה לשיתוף פוסט פוגעני על ידכם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע מנוסה. משרד עו"ד ונוטריון שמעון האן מספק ייעוץ משפטי נרחב בתיקי לשון הרע, לרבות טיפול בתביעות לשון הרע בפייסבוק, וישמח לעמוד גם לרשותכם. צרו קשר עם משרדנו כעת ועשו את הצעד הראשון להגנה על שמכם הטוב וזכויותיכם.

 

לשון הרע בפייסבוק – אחריות של משתף פרסום בפייסבוק
לשון הרע בפייסבוק – אחריות של משתף פרסום בפייסבוק
Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.