לשון הרע בעבודה: זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל

מטבע הדברים, סכסוכים במקום העבודה עלולים להוביל לחילופי דברים בין הצדדים, כאשר לעתים מדובר גם באמירות שנויות במחלוקת, פוגעות ו/או לא נכונות. לאמירות כאלה יש פוטנציאל להיתפס בתור הוצאת לשון הרע בעבודה, מה שמניע אנשים לשקול את הגשתן של תביעות לשון הרע לבית הדין לעבודה. במאמר זה נבחן אילו אמירות עלולות להוביל להגשת תביעה בגין הוצאת דיבה בעבודה, את ההגנות שמעניק חוק איסור לשון הרע לנתבעים בתביעות אלו ואת זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל בהקשר זה.

אילו אמירות עלולות להוביל להגשת תביעה בגין הוצאת לשון הרע בעבודה?

חוק לשון הרע בישראל, שנחקק בשנת 1965, מגדיר אמירות מסוגים מסוימים ככאלו שעשויות לשמש כעילת תביעה בגין לשון הרע והן:

  • כל דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הזולת או להפוך אותו למושא לשנאה, בוז או לעג 
  • כל דבר שפרסומו עלול לבזות את הפרט על סמך פעולות, התנהגות או תכונות המיוחסות לו. 
  • כל דבר שפרסומו עשוי לפגוע באדם בתפקידו, בין אם בתפקיד ציבורי ובין אם בכל תפקיד אחר, או להשפיע על עסקיו, משלח היד שלו או מקצועו.

בעיקרו של דבר, לפי החוק, הקמת עילת תביעה בתיק לשון הרע, מחייבת הן פרסום והן תוכן העומד בקריטריונים שצוינו מעלה. זאת מבלי להתייחס ספציפית לנושא של לשון הרע בעבודה או יחסי עובד ומעביד.

ההגנות שמעניק חוק איסור לשון הרע לנתבעים בתביעות לשון הרע בעבודה

בהתאם לקריטריונים דלעיל, החוק מתיר הגשת תביעת לשון הרע וחתירה לפיצוי סטטוטורי ללא צורך בהוכחת נזק ממשי לנשוא הדברים האמורים. הנתבע, לעומת זאת, יכול מצידו להעלות הגנות שונות המפורטות בסעיפים 13, 14 ו-15 לחוק איסור לשון הרע. הגנות אלו כוללות, למשל, את טענת "אמת דיברתי" הנשענת על הגנת אמת בפרסום, הגנת תום הלב ומספר הגנות פוטנציאליות נוספות. 

מהן חובות המעסיק לעניין לשון הרע בעבודה?

מעסיקים בישראל, נושאים במה שנקרא "אחריות שילוחית" כלפי עובדיהם. מושג זה מוגדר כאחריות המוטלת על אדם מסוים לפיצוי אדם אחר, בגין נזקים שנגרמו לאדם זה בידי צד שלישי. בהקשר ליחסי עובד-מעביד, משמעות הדבר היא כי על המעסיק מוחלת האחריות העקרונית, לפצות את עובדיו גם בגין נזקים שנגרמו למי מהם בידי גורמים במקום העבודה, לרבות עובדים אחרים שמועסקים תחתיו. היינו, במקרים בהם עובד, במסגרת תפקידו, משמיע לשון הרע כנגד עובד אחר, החוק מטיל אחריות על המעסיק לפיצוי העובד הנפגע מהוצאת לשון הרע. זאת אלא אם העובד העומד מאחורי האמירות הפוגעניות, הפר במכוון ובבירור את הכללים שנקבעו במקום העבודה לעניין זה והובאו לידיעתו.

יחד עם זאת, אחריות שליחות זו של המעסיק, מוגבלת למצבים בהם פעולות העובד שפגע בעובד אחר, בוצעו בזדון, כלומר בכוונה ובמודע. עניינים אלה מוערכים על בסיס כל מקרה לגופו, תוך התחשבות בנסיבות המקרה הספציפיות.

היכן מגישים תביעת פיצויים בגין לשון הרע בעבודה?

לרוב יש לבית הדין לעבודה סמכות לטפל בתביעות לשון הרע בעבודה, שמקורן בדינמיקה של עובד-מעביד. מנגד, כאשר הסכסוך נובע מיחסים בין שני עובדים, סמכות השיפוט היא לרוב של בית משפט רגיל. 

האם הגשת תביעת לשון הרע רלוונטית גם לאחר שיחסי העבודה תמו?

במקרה של הגשת תביעת לשון הרע לאחר תום יחסי העבודה, אמת המידה הקובעת האם בית הדין לעבודה יכול לדון בתביעת לשון הרע – הנחשבת בעיקרה כתביעת נזיקין, תלויה בשאלה האם בעלי הדין קיימו בעבר יחסי עובד-מעביד. גם אם התביעה נוגעת לדברים שנאמרו על ידי מעסיק לעובד לאחר סיום יחסי העבודה, בית הדין לעבודה שומר על סמכות השיפוט.

דוגמה לכך ניתן לשאוב מתביעת לשון הרע שהוגשה בידי שרה נתניהו – אשת ראש הממשלה, כנגד ליליאן פרץ, מנהלת משק הבית לשעבר במעון ראש הממשלה. התביעה הוגשה בגין דברים שאמרה הגברת פרץ בתקשורת כנגד שרה נתניהו. במקרה זה ביקשה פרץ לדחות את תביעת לשון הרע שהגישה נגדה גב' נתניהו, בטענה שהאמירות המשמיצות לכאורה כלפי מעסיקתה, נאמרו לאחר סיום ההעסקה אצלה. בית הדין האזורי לעבודה דחה טענה זו, ואישר כי האמירות מתייחסות ליחסי עובד-מעביד שהיו קיימים בין הצדדים בעבר, ובכך הופכים את התביעה רלוונטית.

דעה אישית מול לשון הרע: הבחנה עדינה

הגבול בין הבעת דעה אישית לבין הוצאת לשון הרע, הוא לרוב עניין מעורפל ומורכב. כפי שצוין קודם לכן, סביבת העבודה יכולות להוות כר גידול לרגשות קשים, מחלוקות וסכסוכים מתמשכים.

חשוב להכיר בכך שלא כל הבעת דעה כמוה כלשון הרע, ולהיפך. כדי שאמירה מסוימת תיחשב כעילה להגשת תביעת לשון הרע, יש להוכיח שהיה בה פוטנציאל להשפיל, לבזות או לפגוע בפרט שבו האמירה עסקה. כמו כן, יש להוכיח כי האמירה נאמרה בחוסר תום לב ובנוכחות צדדים שלישיים.

במילים פשוטות יותר, לשון הרע יכולה לכלול כל דבר שפרסומו עלול להעמיד אדם או חברה בפני השפלה, בוז, לעג או שנאה ו/או לסכן את פרנסתם, במיוחד במסגרת מערכת יחסים מקצועית.

אולם עצם קיומן של אמירות בניסוח חריף, בין אם מדוברות או כתובות, אינו מהווה אוטומטית לשון הרע, אלא הכרחי שהדברים האמורים יופצו ברבים. הדבר מרמז כי הערות ביקורתיות, ללא קשר לחומרתן כלפי עובד, אינן נחשבות להוצאת דיבה ראויה לתביעה, אלא אם כן פורסמו על ידי המעסיק. עם זאת, חשוב לציין שחוק לשון הרע מציע הגנות מסוימות, ופסיקות בתי הדין לעבודה קבעו הנחיות ספציפיות המצדיקות התייחסות. לפיכך, לא כל מקרה שבו נאמרות הערות קשות לעובד, בנוכחות עמיתיו לעבודה, מהווה לשון הרע בעבודה שניתן לתבוע בגינה פיצוים על פי החוק.

לסיכום

תביעות לשון הרע בעבודה הן תביעות נזיקין שמורכב להוכיח את צדקתן ולנצח בהן. לא זאת בלבד, אלא שלעיתים, רב הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם לתובע, על התועלת שעשויה לצמוח מהגשתה. לפיכך, רצוי מאוד לפנות לייעוץ משפטי לפני שמחליטים להגיש תביעה על הוצאת לשון הרע בעבודה. משרד עורך דין לשון הרע שמעון האן, כאן כדי לייעץ לכם ולכוון אתכם בנושא חשוב ורגיש זה. אל תהססו להסתייע בנו!

לשון הרע בעבודה זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל
לשון הרע בעבודה זכויות העובד וחובות המעסיק בישראל

 

Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.