תפריט

לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

077-803-6102

לשון הרע בפודקאסט: כך תתמודדו משפטית עם המשמיצים

אתם מאזינים לפודקאסט, אולי בנסיעה לעבודה או בזמן אימון, ולפתע אתם שומעים את שמכם. מה שמתחיל כהפתעה הופך תוך שניות להלם, כשהמארח או האורח מתחילים להפיץ עליכם מידע שקרי, להשמיץ אתכם או להציג אתכם באור נלעג. הקול שלהם, הנתפס כאמין וסמכותי, חודר לאוזניהם של אלפי מאזינים, והנזק לשמכם הטוב מתרחש בזמן אמת.

התחושה היא של חוסר אונים מוחלט מול אמירה פומבית שתופצה מעתה בכל פלטפורמות הסטרימינג ותישאר שם לנצח. חשוב שתדעו: החוק בישראל מכיר בחומרת הפגיעה, ומעניק לכם כלים משפטיים חזקים להשיב מלחמה.

האם מילים שנאמרו בשיחה נחשבות ל"פרסום" על פי החוק?

השאלה הראשונה והבסיסית ביותר היא האם דיבור בפודקאסט נחשב לשון הרע. התשובה היא כן, באופן חד משמעי. חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 קובע במפורש בסעיף 2 כי "פרסום" יכול להיות "בין בעל פה ובין בכתב או בדפוס".

פודקאסט, המוקלט ומופץ לציבור הרחב, אינו "שיחה פרטית". הוא מהווה "פרסום בעל פה" באמצעי התקשורת לכל דבר ועניין, והחוק חל עליו במלוא החומרה, בין אם הוא מופץ בספוטיפיי, ביוטיוב, ב-Audible או בכל פלטפורמה אחרת.

 

מוקש לפניך: "זו רק שיחה חופשית, לא עיתונות!"

רבים מיוצרי הפודקאסטים פועלים תחת התפיסה השגויה שהאופי ה"חופשי" וה"אותנטי" של שיחה מעניק להם חסינות. זוהי טעות מסוכנת. החוק אינו מעניק הנחות לפורמט. הוא בוחן את מהות התוכן ואת עובדת פרסומו. העובדה שהדברים נאמרו באווירה לא רשמית, כחלק מראיון או "שיחת חברים", אינה מפחיתה מחומרת הוצאת הדיבה ואינה מהווה הגנה משפטית.

אחריות משותפת: את מי תובעים כשהדיבה נאמרת על ידי אורח?

אחת השאלות המורכבות ביותר היא מי נושא באחריות. אם אורח בפודקאסט הוא זה שהשמיץ, האם ניתן לתבוע גם את המארח? התשובה ברוב המקרים היא כן. בפסיקה הישראלית התגבשה תפיסה של "אחריות משותפת":

  • האורח: נחשב למפרסם המקורי של לשון הרע, ונושא באחריות ישירה לדבריו.
  • המארח/המראיין: נחשב כמי שסיפק את הבמה, איפשר את הפרסום, ולעיתים אף עודד אותו. הוא אינו יכול להסתתר מאחורי הטענה "זה לא אני אמרתי". אחריותו גוברת במיוחד אם לא התערב, לא הסתייג מהדברים, או סירב לערוך ולהסיר את הקטע הפוגעני לאחר הפרסום.
  • חברת ההפקה: אם קיימת חברה מסודרת מאחורי הפודקאסט, ייתכן שניתן יהיה לתבוע גם אותה כמי שנושאת באחריות כוללת לתוכן שהיא מפיצה.

 

שימו לב: חובת המארח להתערב

אחריותו של מארח הפודקאסט אינה מסתכמת רק במה שהוא אומר בעצמו. מוטלת עליו אחריות אקטיבית לנעשה בתוכניתו. אם אורח מתחיל להשמיץ אדם שלישי, והמארח שותק, מהנהן בהסכמה או אינו עוצר את דברי הבלע, הוא הופך לשותף מלא לעוולה.

לעומת זאת, התנערות מפורשת ומיידית של המארח מהדברים בשידור חי יכולה להוות הגנה משפטית חזקה עבורו. משפט כמו: "אני חייב לעצור אותך כאן, אני מסתייג לחלוטין מדבריך וזו האשמה חמורה שאין לה מקום בפודקאסט הזה", יכול להפחית משמעותית את אחריותו המשפטית.

 

חשיבות ההקשר הכולל בבחינת האמירה

חשוב לציין כי בתי המשפט אינם בוחנים את האמירה הפוגענית כציטוט מבודד בחלל ריק. כדי לקבוע אם "מאזין סביר" היה מפרש את הדברים כלשון הרע, נבחן ההקשר המלא של הפרק: מה היה הטון הכללי של השיחה (רציני, הומוריסטי, סאטירי)? מה נאמר לפני ואחרי הקטע הפוגעני? האם מדובר בפודקאסט פוליטי נוקב או בתוכנית קומית? ניתוח ההקשר הכולל הוא קריטי לקביעה האם אכן מדובר בהוצאת דיבה.

 

טיפ זהב: שימור ראיות אודיו – המהלך הקריטי ביותר

לפני שאתם יוצרים כל קשר עם הפודקאסטר או פלטפורמת הסטרימינג, הפעולה הראשונה והחשובה ביותר היא שימור הראיה באופן שלא ניתן לערער עליו. אל תסתפקו בשמירת קישור לפרק.

הקליטו את הקטע: השתמשו בתוכנת הקלטת מסך (וידאו ואודיו) במחשב או בטלפון והקליטו את עצמכם מאזינים לקטע הפוגעני בפרק. ודאו שההקלטה כוללת את שם הפודקאסט, מספר הפרק והתאריך.

הורידו את קובץ האודיו: השתמשו בשירותים מקוונים המאפשרים הורדת קבצי MP3 מפלטפורמות כמו ספוטיפיי או יוטיוב. שמרו את הקובץ המלא במספר מקומות (מחשב, גיבוי בענן).

פעולות אלו מבטיחות שגם אם המארח ימחק את הפרק או יערוך אותו בזדון לאחר פנייתכם, הראיה המקורית והבלתי ניתנת להכחשה תישאר בידיכם. זהו הצעד שיכול להכריע את גורל התביעה.

כיצד עורך דין פועל במקרה של לשון הרע בפודקאסט?

ההתמודדות עם פגיעה כזו דורשת אסטרטגיה מדויקת. השלב הראשון הוא שימור הראיות כפי שהוסבר למעלה. לאחר מכן, עורך הדין יפעל במספר ערוצים:

  • פנייה דחופה למפרסמים: שליחת מכתב התראה למארח, לאורח ולכל גורם מפיק, בדרישה להסרה מיידית של הפרק, פרסום התנצלות ופיצוי כספי.
  • פנייה לפלטפורמות: במקביל, שליחת דרישה רשמית לפלטפורמות הסטרימינג (ספוטיפיי, יוטיוב וכו') להסיר את התוכן הפוגעני.
  • הגשת תביעה: אם הדרישות לא נענות במלואן, השלב הבא הוא הגשת כתב תביעה לבית המשפט.

חשוב להבין שהמאבק המשפטי אינו מסתיים תמיד עם הסרת הפרק. לעיתים, גם לאחר שהפודקאסט המקורי ירד מהאוויר, ההדים של הפרסום ממשיכים להתקיים בתוצאות החיפוש בגוגל או בכתבות שעסקו בנושא. חלק חשוב מהליווי המשפטי במקרים כאלה כולל גם אסטרטגיה לניהול המוניטין הדיגיטלי ופעולות משפטיות נוספות, במטרה "לנקות" את הרשת ולשקם את שמכם הטוב באופן מלא.

אל תתנו למילים באוויר להרוס את שמכם הטוב

הכוח של מילה מדוברת בפודקאסט הוא עצום, וכך גם הנזק שהיא עלולה לגרום. אם שמכם הטוב הוכפש על במה ציבורית זו, אל תהססו לפעול. החוק בישראל מעניק לכם הגנה חזקה וכלים ברורים לדרוש את הסרת הפגיעה ולקבל פיצוי הולם. מאבק משפטי כזה דורש נחישות וליווי מקצועי.

במשרד עו"ד שמעון האן אנו מבינים את המורכבות הייחודית של תביעות דיבה במדיה החדשה. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לייעוץ דיסקרטי, שבו ננתח את המקרה שלכם ונבנה יחד אסטרטגיה משפטית להגנה על המוניטין שלכם.

שאלות ותשובות

האם ספוטיפיי, יוטיוב או פלטפורמות אחרות אחראיות ללשון הרע בפודקאסט?
בדרך כלל, לא. הפלטפורמות נחשבות לרוב כ"צינור" או מפיץ בלבד, ולא כ"בעל התוכן". לכן, אחריותן המשפטית מוגבלת. עם זאת, חלה עליהן חובה לפעול להסרת תוכן פוגעני לאחר שקיבלו פנייה מנומקת המצביעה על היותו לשון הרע (נוהל "הודעה והסרה").
בהחלט. הסרת הפרק עוצרת את המשך הפצת הדיבה, אך אינה מוחקת את הנזק שכבר נגרם. מאות או אלפי אנשים כבר האזינו לפרק, הורידו אותו למכשירים שלהם, וייתכן שהפיצו אותו הלאה. עילת התביעה בגין הנזק שנגרם נשארת בעינה, והסרת הפרק יכולה אף להעיד על כך שהמפרסם הבין את חומרת מעשיו.
זוהי טענת הגנה מוכרת, אך היא אינה מעניקה חסינות אוטומטית. המבחן הוא מבחן "המאזין הסביר": האם מאזין סביר היה מבין באופן ברור שמדובר בהומור או בסאטירה, או שהיה עלול לקבל את הדברים שנאמרו כקביעה עובדתית אמיתית? אם קיים סיכוי שהדברים יובנו כעובדה, הגנת הסאטירה עשויה שלא לעמוד.
כן. החוק אינו מבחין בין לשון הרע בכתב ללשון הרע בעל פה בכל הנוגע לזכות לפיצוי. ניתן לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של עד כ-80,000 ש"ח, וסכום כפול אם הוכחה כוונה לפגוע.
תמונה של שמעון האן
שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.
לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה, למידע נוסף ניתן לעיין במדיניות הפרטיות.