סאטירה והשמצות איפה עובר הקו בין חופש הביטוי להשמצה?

סאטירה היא כלי ביטוי חשוב בשיח הציבורי, אך בו בעת – היא עלולה גם לשמש מסווה לניסיונות פגיעה זדונית ובלתי מידתית באנשים מסוימים. במאמר להלן נבחן את המורכבות המשפטית בנושא סאטירה והשמצות: ניווט בקו הדק שבין חופש הביטוי ללשון הרע, אל מול הסעדים המשפטיים הזמינים להגנה על יוצרי תוכן סאטירי, כמו גם להגנה על המוניטין של אושיות ציבוריות בישראל.

 

סאטירה והשמצות: ניווט בקו הדק שבין חופש הביטוי להשמצה וביזוי

סאטירה היא טכניקה אומנותית שצוחקת או לועגת למשהו, לרוב על מנת להניע שינוי או למנוע פעולות מסוימות. למרות שהיא מועברת באופן הומוריסטי, סאטירה יכולה להביע גם ביקורת משמעותית על התנהגויות ספציפיות. היא באה לידי ביטוי במגוון מדיומים – אמנות, טלוויזיה, רדיו, עיתונות וכד'.

מסרים סאטיריים לרוב מועברים על דרך ההגזמה ולעיתים בשפה חדה ופוגענית כדי להעביר את האמירה הביקורתית שלהם. הסאטירה יכולה להשתמש בתנועות גוף, שפה רטורית, אנלוגיות קיצוניות, דימויים ואמצעים יצירתיים אחרים לשם כך.

כצורת ביטוי, סאטירה ראויה למידה מסוימת של הגנה מכוח חופש הביטוי. עם זאת, ההגנה על חופש הסאטירה עשויה להיות מוגבלת כאשר היא מתנגשת בזכויות אחרות, בדגש על הזכות לשם טוב.

 

האם יוצרי סאטירה בישראל חסינים מפני תביעות לשון הרע?

הגדרת לשון הרע בחוק הישראלי, כוללת תוכן שפרסומו עלול להשפיל, לבייש, להעליב או להמאיס אדם על הבריות. תוכן זה יכול להתפרסם במספר דרכים – בכתב, בעל פה, כיצירת אומנות ועוד (סעיף 2). החוק מוסיף וקובע כי לשון הרע יכולה להופיע במגוון מדיומים תקשורתיים, דהיינו ברדיו, בעיתונות ובטלוויזיה (ובפרקטיקה גם באינטרנט למרות שזה לא צוין במפורש).

לפיכך, הפסיקה קבעה שאין לסאטירה חסינות מוחלטת – אחרת, ניתן תמיד יהיה להשפיל אדם בטענה שמדובר בסאטירה. במקרים של תביעות המוגשות נגד יוצרי סאטירה, בתי המשפט שואפים לאזן בין חופש הביטוי לזכות האדם הנדון בה, לשם טוב וכבוד. הם בודקים האם הדברים אכן מהווים סאטירה לגיטימית או מסווה ללשון הרע.

יחד עם זאת, הפסיקה קבעה כי במקרים של ביקורת, בין שמדובר בסאטירה, טורי דעה או פרודיה, שמטרתם ליצור שיח ציבורי ואינם בהכרח אמיתיים – כף המאזניים נוטה בדרך כלל לטובת חופש הביטוי. אולם אם ניכר שהפרסום אכן פוגע בנושאו (למשל משפיל אותו או פוגם באמינות שלו) הזכות לשם טוב תגבר, וחופש הביטוי יצטרך לסגת מפניה.

 

דוגמאות לתביעות לשון הרע בגין השמצה בתכנית סאטירה

בתביעת לשון הרע שהוגשה על ידי דמות חשובה בציבור הדתי נגד טור הומוריסטי שכינה אותו בכינויי גנאי, בית משפט השלום קבע כי למרות שבסאטירה ניתן משקל רב יותר לחופש הביטוי, הרי שכאשר מדובר בתיאורים עובדתיים שאינם הומוריסטיים בפרשנות אובייקטיבית, הם עדיין עשויים להיחשב לשון הרע. עצם העובדה שהדברים נאמרו במסגרת סאטירית אינה מהווה הגנה מפני לשון הרע. לכן הנתבעים נמצאו אחראים לפרסום לשון הרע.

בתביעה אחרת שהוגשה נגד תכנית טלוויזיה סאטירית שבה הותקף התובע, בית המשפט קבע כי יש לתת משקל לחופש הביטוי אך גם להבין שסאטירה יכולה לפגוע ולהשפיל. עוד הדגיש בית המשפט כי יש לאזן בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב, ואי אפשר לאפשר כל ביקורת פוגענית תחת הסוואה של סאטירה. גם במקרה זה הוכרע כי הסאטירה שימשה רק כיסוי לפגיעה, ולכן גברה זכותו של התובע לשמו הטוב.

עינינו הרואות כי במקרים שבהם אדם מותקף באופן פוגעני במסגרת סאטירית, גוברת בדרך כלל זכותו לשם טוב על פני חופש הביטוי של הפוגע, מאחר שביטוי כזה אינו נחשב כפרסום שנעשה בתום לב.

 

מה יכול לעשות אדם הסבור כי שמו הטוב נפגע מתוכן סאטירי המתייחס אליו?

במקרים שבהם אדם מותקף בחריפות ובאופן פוגעני במסגרת סאטירית, בית המשפט בדרך כלל נותן עדיפות לזכותו של אותו אדם לשמו הטוב על פני חופש הביטוי של הפוגע. שכן ביטוי כזה אינו נחשב כנעשה בתום לב ולכן אינו יכול ליהנות מההגנה של תום לב לפי חוק איסור לשון הרע.

לפיכך, אם אתם סבורים כי הושמתם ללעג ובוז בתכנית טלוויזיה, רדיו או טור סאטירי בעיתון, באופן משפיל – מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע, כדי לבחון האם מדובר בלשון הרע ממש ולשקול את הסיכויים לתביעה משפטית מוצלחת נגד הפוגע.

 

מה חשיבות הייצוג המשפטי בתביעות לשון הרע הנוגעות לתכנים סאטיריים?

לייצוג משפטי חשיבות רבה בתביעות לשון הרע הנוגעות לתוכן סאטירי, מהסיבות הבאות:

  • הקו המפריד בין סאטירה לגיטימית לבין לשון הרע הוא דק ומאתגר מבחינה משפטית. עורך דין מנוסה יכול לנווט בצורה מיטבית בסוגיה מורכבת זו.
  • על מנת להוכיח שמדובר בלשון הרע תחת מסווה של סאטירה, נדרש ניתוח משפטי מעמיק של התוכן, ההקשר והנסיבות. עורך דין מנוסה בדיני לשון הרע, יוכל להעריך נכונה האם יש בסיס לתביעה.
  • עורך הדין יוכל לבחון מהי הדרך המשפטית המיטבית להגנה על שמכם הטוב – בין אם באמצעות תביעה אזרחית או קובלנה פלילית.

בכל ההיבטים הנ"ל, ייצוג משפטי איכותי חיוני למי שנפגע מסאטירה שיש בה משום לשון הרע.

קבלת ייעוץ משפטי מסור עם משרד עורכי דין מתמחה בלשון הרע שמעון האן לחצו כאן

לסיכום

ניתן לראות כי ההבחנה בין סאטירה ולשון הרע היא מאתגרת מבחינה משפטית. מחד, הפסיקה מכירה בחשיבות חופש הביטוי ונותנת מקום לסאטירה במסגרת האיזון הנדרש בין זכות יסוד זו לזכות האדם לשם טוב וכבוד. מצד שני, אין חסינות מוחלטת לסאטירה וכאשר יש פגיעה אמיתית וברורה בנשוא הדברים, גוברת הזכות לשם טוב.

על כן, במקרה שנפגעתם מסאטירה או מדברי השמצה שפורסמו במסגרת סאטירית – חשוב להיוועץ בעורך דין הוצאת דיבה מנוסה כדי לבחון את האפשרויות החוקיות להגנה על שמכם הטוב. גם כיוצרי סאטירה – אתם זכאים כאמור להגנות משפטיות מסוימות, וייעוץ משפטי חיוני להגנה על זכויותיכם.

לייעוץ ראשוני בנושא חשוב זה והערכת מצב משפטית – פנו כעת אל משרד עו"ד שמעון האן.

סאטירה והשמצות איפה עובר הקו בין חופש הביטוי להשמצה
סאטירה והשמצות איפה עובר הקו בין חופש הביטוי להשמצה
Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.