הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ

בעידן הדיגיטלי של ימינו, התופעה של הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ הפכה לנפוצה מאוד ומהווה איום משמעותי על שמם הטוב של אנשים פרטיים ועסקים כאחד. שיימינג והשמצות בוואטסאפ עלולים לגרום נזק תדמיתי ומוניטין כבד, ולכן חשוב להכיר את ההיבטים המשפטיים של תופעה זו ואת הדרכים להתמודד איתה בצורה יעילה ומושכלת.

 

כיצד החוק בישראל מתייחס אל הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ?

חוק איסור לשון הרע, שתקף גם במקרים של שיימינג בוואטסאפ, נכנס לתוקף בשנת 1965.
מאז חקיקתו ועד ימינו, החוק עבר מספר מועט של תיקונים פורמליים, כאשר עיקר ההתפתחות התרחשה באמצעות פסיקות של ערכאות משפטיות שונות. פסיקות אלו מנסות להתאים את החוק הקיים לעידן הטכנולוגי העכשווי, לרבות התמודדות עם פרסומים המהווים לשון הרע בוואטסאפ ובאפליקציות תקשורת נוספות.

סעיף 7 בחוק איסור לשון הרע מהווה את נקודת הפתיחה, וקובע כי פרסום לשון הרע לאדם אחד או יותר, מלבד הנפגע עצמו, מהווה עוולה אזרחית. משם, ניתן לזהות שני תנאים הנדרשים כדי שאדם יוכל להגיש תביעת פיצויים בהתאם לחוק.

מתמודדים עם הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ? אל תחכו שהמצב יצא משליטה! פנו כעת אל עורך דין שמעון האן לסיוע משפטי.

 

מתי ניתן לתבוע בעקבות שיימינג בוואטסאפ? התנאים להגשת תביעת דיבה

ראשית, ברמה העובדתית, נדרשת הוכחה לכך שהתבצע מעשה של פרסום. שנית, מבחינת תוכן הפרסום, עליו להתאים להגדרת לשון הרע המופיעה בסעיף 1 של חוק איסור לשון הרע.

 

מהו מעשה פרסום לפי החוק?

על פי סעיף 2 לחוק איסור לשון הרע, הפצת התבטאות שמכילה לשון הרע לאדם אחד לפחות (פרט לאדם שאליו מתייחסת ההתבטאות) נחשבת כמעשה פרסום. כאשר מדובר בהפצת התבטאות בכתב, כמו הודעות וואטסאפ הנשלחות בקבוצות עם מספר רב של משתתפים או ישירות לצדדים שלישיים, ברור שהביטוי הגיע בפועל לאדם נוסף. עם זאת, לפי הוראות החוק, מספיק להוכיח שהביטוי הכתוב "עשוי היה" להגיע לאדם נוסף, כדי להקים לאדם בו הפרסום עסק, עילת תביעה.

 

מהו תוכן המהווה לשון הרע?

חוק איסור לשון הרע מגדיר "לשון הרע" ככל דבר ש"עלול" להשפיל אדם (או ארגון), לבזות אותו, להציג אותו באור מגוחך או מזלזל, לפגוע בעיסוקו או לייחס לו מעשים והתנהגויות שלא התרחשו במציאות. מאחר ובכוחם של פרסומים אלו להסב לנפגעים מהם נזקים ממוניים ובלתי ממוניים כאחד, כדוגמת עוגמת נפש רבה, ניתן לתבוע את הגורמים האחראים להם ולהפצתם בתביעת פיצויים באמצעות עורך דין לשון הרע.

 

חשיבות התיעוד של הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ

פרסום המתבצע בכל אפליקציה להעברת מסרים, ובפרט בוואטסאפ, נחשב לפרסום בכתב. משום כך, יחסית קל להוכיח את קיומו באמצעות צילום מסך ספציפי המתעד את הפצת הפרסום.

לכן, ההמלצה הראשונה שלנו לגבי פרסומי לשון הרע בקבוצות וואטסאפ היא לצלם את המסך באופן המציג את תאריך הפצת הפרסום, שם הקבוצה (במקרה של פרסום בקבוצת וואטסאפ ספציפית), וכמובן את תוכן הפרסום הנטען כלשון הרע.

טיפ נוסף שניתן ליישם כאשר מדובר בפרסומי לשון הרע שהופצו בקבוצת וואטסאפ הוא לתעד בצילום מסך את מספר החברים בקבוצה. על סמך ניסיוננו, מקרים של שיימינג בוואטסאפ טומנים בחובם פוטנציאל נזק משמעותי וייחודי. נקודה זו חשובה מפני שפוטנציאל הנזק משפיע ישירות על פוטנציאל הפיצוי.

 

האתגר הכרוך בהתחקות אחר תפוצתה של הוצאת דיבה בוואטסאפ

בניגוד לרשת החברתית פייסבוק, שם ניתן לעקוב אחר הויראליות של כל פרסום באמצעות ניתוח מספר השיתופים, התגובות, הלייקים וזהות המשתתפים, כאשר מדובר בפרסום לשון הרע בוואטסאפ, לא ניתן לבצע ניתוחים דומים ולהבין האם וכיצד הטקסט הופץ הלאה, באילו תאריכים, ולאילו נמענים וקבוצות.

בנוסף, בעוד שברשתות חברתיות מסוימות ניתן לעצור את שרשרת ההפצה של פרסומי דיבה על ידי מחיקה יזומה של הפרסום הבעייתי, אשר גוררת גם מחיקה מיידית של כל השיתופים שנעשו לאותו פרסום, באפליקציית הוואטסאפ קיים קושי רב יותר לעשות זאת.

 

מה האחריות של מנהלי קבוצות וואטסאפ במקרים של לשון הרע?

בעבר, היה קשה לייחס אחריות כלשהי למנהלי קבוצות וואטסאפ, מכיוון שטווח הזמן למחיקת הודעות היה קצר מאוד. אולם כיום, מנהלי קבוצות וואטסאפ נהנים מחלון זמן של עד יומיים למחיקת הודעות המכילות תוכן פוגעני. נשאלת השאלה, האם למנהל קבוצת וואטסאפ יש אחריות על תוכן ההודעות המתפרסמות בקבוצה תחת ניהולו? לדעתנו, התשובה היא חד משמעית: כן.
עם זאת, אחריותו מתגבשת רק לאחר שהאדם שהושמץ פנה אליו ישירות בתוך 48 שעות מרגע פרסום ההודעה הפוגענית, והמנהל סירב להסירה. מאותו רגע, ניתן להתייחס למנהל כאל שותף לעוול על דרך המחדל, או במילים פשוטות, כמי שאפשר ואישר את התרחשות הנזק בפלטפורמה שבניהולו.

 

ההגנות העומדות לרשות נתבעים במקרי שיימינג בוואטסאפ

חוק איסור לשון הרע כולל 24 תתי הגנות, המסווגות לשלוש קטגוריות מרכזיות. בתמצית, קטגוריית ההגנות החזקה ביותר היא זו של ההגנות המוחלטות החלות על פרסומים מסוגים מוגדרים המותרים לפי חוק לשון הרע. במקרים מתאימים, קטגרוהיית הגנות זו מעניק פטור מאחריות פלילית או אזרחית. אולם היא אינה חלה על מרבית הציבור בנסיבות הנפוצות שבהן רוב תביעות הדיבה מוגשות. הקטגוריה הבאה היא הגנת "אמת בפרסום", המכונה בפי הציבור "אמת דיברתי". הגנה זו תחול כאשר הטוען לה יוכיח שני תנאים מצטברים: הראשון והחשוב ביותר הוא שתוכן דבריו משקף את האמת האובייקטיבית, והשני – שלפרסום היה עניין ציבורי של ממש. קטגוריית ההגנות השלישית היא זו של הגנות תום הלב, הכוללת 12 תתי הגנות העשויות לעמוד לרשות הנתבעים.

לסיכום

תופעת השיימינג וההשמצות בקבוצות וואטסאפ מהווה איום ממשי על שמם הטוב ומוניטין של אנשים ועסקים כאחד. אם נפגעתם מהוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ, אל תהססו ליצור קשר עם משרד עו"ד ונוטריון שמעון האן – עורך דין הוצאת דיבה בתביעות שיימינג בעידן הדיגיטלי. עו"ד שמעון האן יעמוד לרשותכם, יעריך את סיכויי התביעה וילווה אתכם לאורך כל ההליך המשפטי, תוך חתירה להשגת התוצאה הטובה ביותר עבורכם.

 

שאלות ותשובות בנושא הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ

שאלות ותשובות:

הפצת תוכן המכיל לשון הרע לאדם אחד לפחות, מלבד האדם שאליו מתייחס התוכן, נחשבת כמעשה פרסום. כאשר מדובר בהפצת תוכן כתוב, כגון הודעות וואטסאפ הנשלחות בקבוצות עם מספר רב של משתתפים או ישירות לצדדים שלישיים, ברור שהתוכן הגיע בפועל לאדם נוסף. יחד עם זאת, החוק קובע שמספיק להוכיח שהתוכן הכתוב "עשוי היה" להגיע לאדם נוסף.

כן, חוק איסור לשון הרע כולל מספר קטגוריות של הגנות העומדות לרשות נתבעים בתביעות דיבה, ובהן הגנות מוחלטות על פרסומים מותרים, הגנת "אמת בפרסום", והגנת תום הלב.

מספר גורמים הופכים את פרסומי לשון הרע בוואטסאפ למסוכנים במיוחד. ראשית, קשה מאוד לעקוב אחר התפשטות הפרסום ולדעת לאילו נמענים וקבוצות הוא הופץ. שנית, בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, קיים קושי רב יותר לעצור את שרשרת ההפצה על ידי מחיקת הפרסום המקורי. לבסוף, למרות שוואטסאפ מאפשרת כיום מחיקת הודעות בטווח של עד יומיים, מחיקה זו אינה חלה על העברת ההודעה שבוצעה על ידי צדדים שלישיים.

ייצוג משפטי הולם הוא קריטי בתביעות לשון הרע, ובמיוחד כאשר מדובר בפלטפורמות טכנולוגיות דינמיות כמו וואטסאפ. תביעות אלו דורשות התמחות ייחודית המבוססת על הבנה מעמיקה של החוק, התעדכנות שוטפת בפסיקה וניסיון נרחב בניהול הליכים משפטיים מסוג זה בכל ערכאות המשפט. עורך דין לשון הרע מנוסה יוכל להעריך נכונה את סיכויי התביעה, לנווט את ההליך המשפטי בצורה אפקטיבית ולהשיג את התוצאה המיטבית עבור הלקוח.

 

הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ
הוצאת דיבה בקבוצת וואטסאפ
Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.