גזענות והשמצה דרכי התמודדות עם התופעה

גזענות היא תופעה חברתית פסולה הפוגעת באנשים על בסיס מוצאם, צבע עורם, ומאפיינים זהותיים אחרים שאינם נתונים לבחירתם. התבטאויות גזעניות הן בלתי מוסריות, שכן הן משפילות בני אדם ופוגעות בכבודם האנושי רק בשל היותם שייכים לקבוצה מסוימת. עם זאת, מנגד עומדת חשיבותה של הזכות לחופש הביטוי. מציאת האיזון הראוי בין זכויות ואינטרסים מנוגדים אלו, היא אחת הסוגיות המורכבות שעמן מתמודדת החברה. בשורות הבאות נדון בנקודת המפגש של גזע והשמצה: התמודדות עם סוגיות של גזענות בראי החוק והמשפט בישראל.

 

גזענות והשמצה: התמודדות עם סוגיות של גזענות בחברה הישראלית והקושי המשפטי סביבן

הדעות הקדומות והאפליה על בסיס זהות אתנית, הן בעיה חמורה בחברה שלנו. לאחרונה, אנו עדים לעלייה מדאיגה בהתבטאויות פוגעניות ומשפילות כלפי קבוצות מסוימות. מכאן השאלה האם התבטאות גזענית יכולה להיחשב כלשון הרע על פי החוק, ומתי ניתן להגיש תביעה משפטית על בסיס זה.

מטבע הדברים, התשובה אינה חד משמעית. מצד אחד, ברור שהתבטאויות מכלילות ופוגעניות כלפי קבוצות באוכלוסייה, פסולות מוסרית בתכלית. מצד שני, הזכות לחופש הביטוי היא זכות יסוד חשובה שחיוני להגן עליה.

על כן, כדי שהתבטאות תיחשב ללשון הרע על פי החוק, עליה לעבור מבחנים משפטיים מסוימים הקשורים למידת הפגיעה הגלומה בה, בשמו הטוב ובכבודו של נשוא הדברים. בנוסף, יש לבחון את נסיבות ההתבטאות וכוונת הדובר. אין ספק שמדובר בסוגיה מורכבת המחייבת איזון עדין בין זכויות וערכים.

 

כיצד מתייחס החוק בישראל להתבטאויות משמיצות בעלות מאפיינים גזעניים?

החוק הישראלי אוסר על השמצה או השפלה של אדם על בסיס מאפייני זהות כגון גזע, מוצא אתני, דת, מגדר, נטייה מינית או מוגבלות. לפי סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה 1965, התבטאות מסוג זה יכולה להוות עילה להגשת תביעת פיצויים אזרחית נגד המשמיץ או המשפיל. יתרה מכך, לשון הרע אינה מהווה רק עוולה אזרחית, אלא גם עבירה פלילית שהעונש בגין הרשעה בה הוא עד שנת מאסר.

עם זאת, כמו בכל תביעת לשון הרע, על התובע להוכיח כי ההתבטאות הנדונה עונה להגדרת המושג "פרסום" כפי שהיא מובאת בחוק איסור לשון הרע, קרי – דברים שהועברו באופן שמכוון היה להגיע לאדם נוסף זולת הנפגע. בנוסף לכך, יש צורך להציג ראיות לפרסום האמור כדי שבית המשפט יוכל לפסוק האם אמנם מדובר באמירות שעולות כדי לשון הרע, כהגדרה בחוק.

כמובן, לא כל אמירה שאדם מסוים נעלב ממנה, בהכרח מהווה עילה להגשת תביעת לשון הרע על פי החוק. בתי המשפט שואפים תמיד לבחון את הפרסום הנדון בתיק תחת הנסיבות וההקשר שבהם הוא הובא, כדי להבין במה אמורים הדברים, ומשתדלים לאזן בין זכותו של הנפגע לשם טוב ופרטיות לבין זכות המשמיץ לחופש ביטוי.

 

האם ניתן לקבל פיצויים בגין השמצה גזענית?

כן, בהחלט ניתן לקבל פיצויים בגין השמצות גזעניות במקרים מסוימים. על פי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה 1965, השמצה או הבעת בוז כלפי אדם על בסיס גזעו, מוצאו, דתו, מגדרו, נטייתו המינית וכדומה, יכולה להיחשב כלשון הרע המהווה עוולה אזרחית שמצדיקה פסיקת פיצוי כספי עבור הנפגע.

למשל, אם אדם פרסם עליכם השמצה גזענית שפגעה בכם, ובאפשרותכם להציג ראיות לפרסום (כמו למשל באמצעות הצגת צילומי מסך מקבוצת פייסבוק שבה הדברים נכתבו), באפשרותכם לתבוע אותו על לשון הרע ולדרוש פיצוי כספי ללא הוכחת נזק, עד סכום של כ- 74,000 ש"ח.

כדי שתוכלו לזכות בפיצוי בגין ההשמצה הגזענית, חשוב לפנות לעורך דין מנוסה בדיני לשון הרע שיידע כיצד לנהל את התביעה ביעילות.

 

מי זכאי להגיש תביעת לשון הרע על התבטאויות גזעניות?

בהקשר של גזע והשמצה: התמודדות עם סוגיות של גזענות – עולה השאלה מיהו הזכאי להגיש תביעה משפטית על התבטאות גזענית. לדוגמה, אם שלמה יצעק כלפי חברו אמיר, שהוא ערבי, וילווה את האמירה בקללה גזענית פוגענית, האם כל ערבי שנפגע מההתבטאות רשאי יהיה לתבוע אותו? התשובה לכך היא שלילית.

על פי הפסיקה, זכות התביעה שמורה רק למי שההתבטאות הפוגענית מכוונת כלפיו באופן אישי. לדוגמה, במקרה של שלמה ואמיר, רק אמיר עצמו יכול לתבוע את שלמה על ההשמצה האישית. ערבי אחר שאינו הנפגע הישיר, אינו זכאי לפיצוי על סמך אותה התבטאות, גם אם חש שנפגע ממנה.

כאמור לעיל, כל מקרה אמנם נבחן לפי נסיבותיו, אך הכלל הוא שהתובע חייב להיות הנפגע הישיר מההתבטאות הגזענית.

 

באילו נסיבות עשויה התבטאות גזענית להוות עילה להגשת תביעת דיבה וקבלת פיצויים?

כדי שהתבטאות גזענית תהווה עילה לתביעת לשון הרע, יש לעמוד במספר תנאים, כמו בכל תביעה מסוג זה:

  1. על התובע להוכיח שאכן נאמרה לשון הרע עליו באופן אישי, כלומר התבטאות שיש בה כדי לפגוע בשמו הטוב וכבודו.
  2. הנתבע צריך להיות האחראי להתבטאות עצמה, אם כי הפסיקה מכירה גם בהפצת דברי בלע – למשל באמצעות שיתוף בפייסבוק, כהוצאת לשון הרע.
  3. ההתבטאות אינה מוגנת במסגרת הפרסומים המותרים בחוק.

רק אם מתקיימים תנאים אלה, בית המשפט עשוי לפסוק פיצוי כספי לתובע שנפגע מלשון הרע הגזענית. אולם גם הנתבע מצידו, יכול לנסות ולטעון להגנות שונות, כמו אמת בפרסום או תום לב. כל מקרה נבדק לגופו לפי נסיבותיו.

קבלת ייעוץ משפטי מסור עם משרד עורכי דין מתמחה בלשון הרע שמעון האן לחצו כאן

האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע בגין התבטאות גזענית שהתייחסה לציבור שלם?

קיימת שאלה לגבי האפשרות להגיש תביעת לשון הרע על התבטאות גזענית כלפי קבוצה. סעיף 4 לחוק איסור לשון הרע קובע שאין אפשרות לתבוע על לשון הרע שנאמרה כלפי ציבור באופן כללי.

לפיכך, רק מי שזוהה באופן אישי עם ההתבטאות הפוגענית יכול להגיש תביעה. לדוגמה, אם שלמה יצעק קללה גזענית כלפי ערבים, ערבי מסוים שנפגע אישית רשאי לתבוע אותו, אך לא ניתן להגיש תביעה קבוצתית בשם כל ערביי ישראל.

 

דוגמה לפסק דין שבו התקבל פיצוי כספי בסכום משמעותי בשל התבטאויות גזעניות פוגעניות כלפי קבוצה

באחד המקרים שהגיעו לבתי המשפט, מנכ"ל חברה שהתראיין לעיתונות, השמיע הערות גזעניות פוגעניות כלפי תושבי הכפר הערבי מע'אר. בראיון עיתונאי, שני טען שלתושבים אלה יש "חוק משלהם".

שופטת בית המשפט, שרה דותן, קבעה שהאמירה עומדת בהגדרה של "לשון הרע גזענית" על פי סעיף 1(4) לחוק איסור לשון הרע. נפסק שהמנכ"ל והחברה בה הוא עבד ישלמו פיצוי כספי של 145,000 ש"ח לנפגעים.

מקרה זה מדגים כיצד ביטוי פוגעני ומכליל כלפי קבוצת מיעוטים עלול להוביל לתביעה משפטית וחיוב בפיצוי ניכר אם אכן נגרם נזק לשמם הטוב של אנשים ספציפיים. החוק אוסר במפורש על השמצה גזענית כלפי פרטים.

בקצרה, לפי סעיף 1(4), התבטאות גזענית יכולה להוות עילה לתביעה פרטנית אם היא פוגעת באופן ממשי בשמו הטוב של אדם מסוים. אך הדין זהה לכל סוג לשון הרע פוגענית, ואינו ייחודי לגזענות. המשמעות היא שגזענות מוכרת בחוק כעוולה העלולה לפגוע בפרטים.

 

מה חשיבות הפנייה לסיוע משפטי מקצועי לצורך התמודדות עם סוגיות של גזענות?

לפנייה לסיוע משפטי מקצועי בהתמודדות עם גזענות, ישנה חשיבות רבה ממספר היבטים:

  1. ייעוץ משפטי יאפשר הכוונה נכונה באשר לזכויות והאפשרויות העומדות בפניכם מבחינה חוקית ומשפטית. עורך דין מנוסה ידע להתאים את המענה הטוב ביותר לנסיבותיכם.
  2. ייצוג משפטי מקצועי עשוי להגדיל את הסיכוי להשגת פיצוי הולם לנפגע.
  3. גיבוי משפטי של עורך דין לשון הרע מנוסה, מגביר את תחושת הביטחון והעצמה בהתמודדות עם גזענות. הליווי המשפטי מספקת תחושה של שותפות למאבק ושיש על מי להישען.

אל תהססו לפנות למשרדנו לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי בכל סוגיה הקשורה להתמודדות עם גזענות והשמצה. נשמח לסייע ולהושיט יד.

 

לסיכום

למרות הקדמה הטכנולוגית והמודעות הגוברת לכאורה לזכויות אדם וחשיבות השוויוניות וקבלת האחר, הגזענות עדיין לא נעלמה מחיינו. למעשה, בשנים האחרונות היא אף הפכה קיצונית ופוגענית יותר. חוק איסור לשון הרע נותן כלים משפטיים למי שספג השמצה גזענית לתבוע פיצוי כספי ניכר בשל כך. אם נפגעתם מביטוי גזעני פוגעני שהופנה כנגדכם, חשוב לדעת שהחוק עומד לצדכם. מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום לשון הרע היודע כיצד לייצג נפגעי מגזענות, הן כתובעים והן כנתבעים. עורך הדין יבחן את נסיבות המקרה, ילווה אתכם לאורך ההליך המשפטי ויפעל להשגת הפיצויים והסעדים המגיעים לכם כחוק. אל תוותרו על זכויותיכם – פנו עוד היום למשרד עו"ד שמעון האן לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי.

גזענות והשמצה דרכי התמודדות עם התופעה
גזענות והשמצה דרכי התמודדות עם התופעה
Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.