בריונות ברשת: להגן על עצמך ולחפש עזרה

רשת האינטרנט מהווה כר פורה לביטוי עצמי, יצירתיות וחופש ביטוי – אך גם לתופעות חברתיות מכוערות כדוגמת בריונות ברשת. תופעה זו גורמת נזקים נפשיים וחברתיים משמעותיים ומתמשכים לנפגעים במגוון קבוצות גיל, ומתאפיינת בהשפלות חוזרות ונשנות באמצעות הפלטפורמות המקוונות. לעיתים הדבר מתבטא באלימות מילולית, או פרסום תכנים פוגעניים ואינטימיים של אדם פרטי. במקרים אחרים, בריונות ברשת לובשת צורה של הסתה לפגיעה או נידוי של קבוצות אוכלוסיה שלמות, המבוססת על גזענות או שנאת השונה. בנוסף, ישנם גם מקרים רבים שבהם בריונות הרשת מופנית כלפי בתי עסק או ארגונים מסוימים ומתבטאת בשיימינג ברשתות החברתיות. בכל מקרה, חשוב לדעת שאין סיבה לקבל את הפגיעות הללו כגזירת גורל. במדריך שלפניכם נסביר כיצד החוק בישראל מאפשר להתמודד עם בריונות ברשת: להגן על עצמך ולחפש עזרה.

מהי בריונות ברשת ובמה היא מתבטאת?

בריונות ברשת היא תופעה של התעמרות מכוונת וחוזרת כלפי אדם, בית עסק או קבוצה במרחב המקוון. היא כוללת מגוון רחב של התנהגויות, לרבות:

  • הטרדה מתמשכת ושיטתית באמצעות הודעות, תגובות ופוסטים פוגעניים.
  • הפצת שמועות ופרטים אישיים מביכים או רגישים.
  • שיתוף תמונות/סרטונים אינטימיים או משפילים ללא הסכמה.
  • התחזות לאדם אחר ופריצה לחשבונותיו האישיים של הזולת.
  • השמצה, גידופים ואיומים באלימות מילולית.
  • הדרה חברתית והטלת דופי בפרט או בקבוצת אוכלוסיה מסוימת.

בניגוד לקונפליקט או ויכוח חד פעמי – הבריונות נמשכת לאורך זמן ומתאפיינת בכוונה לפגוע ולהשפיל ומכאן חומרתה הרבה במישור המוסרי והמשפטי.

מי עשוי להיפגע מבריונות רשת?

בריונות ברשת עלולה לפגוע במגוון רחב של אנשים, כולל:

ילדים ובני נוער

זוהי קבוצת האוכלוסיה החשופה ביותר למעשי בריונות ברשת, כמו גם הפגיעה ביותר מבחינה נפשית וחברתית. 

מיעוטים

קהילות כגון להט"ב, מהגרים, קבוצות מיעוט, בעלי מוגבלויות, ועוד – סובלים לעיתים מאפליה וגזענות ברשתות החברתיות.

נשים

סובלות במיוחד מבריונות מגדרית, הטרדות מיניות ואיומים במרחב המקוון.

מפורסמים וידוענים

כוכבי תקשורת, פוליטיקאים, אמנים וסלבריטאים חשופים יותר מהאדם הממוצע להטרדות בערוצי האינטרנט והמדיה החברתית השונים.

כל אדם שנתפס כ"שונה" או חריג בעיני הבריונים

אנשים הנתפסים כבעלי חריגות בשל מראה חיצוני, משקל, דעות ועוד – עשויים להוות מטרה "נוחה" לבריוני רשת.

בנוסף, כל אדם שפעיל באופן פתוח ברשתות חברתיות – גם בני נוער נורמטיביים ו"מקובלים" – עלול להפוך לקורבן של בריונות מקוונת. לכן חשוב לחנך ולהנחיל ערכי כבוד לשונה וסובלנות, ולאתר מקרי שיימינג באינטרנט ובפגיעה בפרטיות, מוקדם ככל האפשר.

מהן ההשלכות הפוטנציאליות של בריונות ברשת האינטרנט?

לבריונות ברשת יכולות להיות השלכות חמורות על הקורבנות, כולל:

  • פגיעה נפשית – תחושות של עצב, כעס, פחד, חרדה, דיכאון ואף מחשבות אובדניות. במיוחד אצל בני נוער שעדיין לא בשלים נפשית.
  • נזקים חברתיים – בידוד חברתי, קושי ביצירת קשרים ואמון באחרים, פגיעה במעמד החברתי.
  • פגיעה בביטחון עצמי ודימוי גוף – תחושות של חוסר ערך עצמי וקבלה עצמית ירודה.
  • פגיעה בהישגים לימודיים – קושי בריכוז וירידה בציונים עקב לחץ נפשי.

במקרים קיצוניים אף עלולות להיות לכך השלכות פיזיות כמו ניסיונות לפגיעה עצמית או ניסיונות התאבדות כתוצאה מהסבל הנפשי. לכן חיוני לזהות ולטפל בתופעה בכלים מתאימים, תוך מתן תמיכה לנפגעים.

מה האתגרים הכרוכים בהתמודדות עם בריונות רשת?

ההתמודדות עם בריונות ברשת היא משימה מאתגרת בכמה מישורים:

  1. זיהוי מאתגר של הצד הפוגע – לעתים קשה לאתר את הפוגעים בשל האנונימיות ושימוש בכתובות IP וחשבונות מזויפים.
  2. היעדר עדויות – קל למחוק או להסתיר הוכחות להתנהגות פוגענית ברשת.
  3. מחסור בתקדימים משפטיים – המסגרת החוקית לטיפול בבריונות רשת עדיין מתגבשת ואינה בשלה דיה כדי לספק מענה משפטי הולם לכל תרחיש אפשרי.
  4. קושי רגשי – מתן תמיכה נפשית לנפגעים היא אתגר לא פשוט, במיוחד כשמדובר בילדים ובני נוער שנפגעו משיימינג באינטרנט וחרמות.
  5. חציית גבולות – פעמים רבות הבריונות מתבצעת על ידי גורמים מחוץ למדינה.
  6. תפוצה מהירה – קשה להסיר תכנים פוגעניים שכבר הפכו ויראליים והופצו בקנה מידה רחב.

למרות האתגרים הללו, חשוב לדעת כי החוק מעמיד לרשות הנפגעים סעדים שונים שמאפשרים לההתמודד עם התופעה כפי שנפרט מיד.

אילו חוקים וסעדים משפטיים קיימים בישראל כדי לסייע לנפגעי בריונות ברשת?

בריונות ברשת נחשבת כעוולה אזרחית שניתן לתבוע פיצויים על הנזקים שנגרמו כתוצאה ממנה. הגשת תביעה כספית בגין בריונות ברשת חברתית או ברשת האינטרנט בכלל, מסתמכת הן על חוק איסור לשון הרע, והן על חוק הגנת הפרטיות. 

בנוסף, במקרים חמורים של בריונות מקוונות, ניתן אף להגיש תלונה במשטרה ולפתוח בהליכים פליליים כנגד הצד הפוגע, עם אפשרות להתלונן בין היתר גם על הטרדה מינית, סחיטה, איומים או כל פגיעה אחרת לפי חוק העונשין, שהייתה כרוכה באקט ההתנכלות ברשת. 

כאשר מתעורר קושי להתחקות אחר מפרסמי התכנים הפוגעים, ניתן לפנות להנהלת הפלטפורמה הדיגיטלית שבה התכנים פורסמו ולבקש את הסרתם. כאשר אין שיתוף פעולה מצד הפלטפורמה המפרסמת – ישנה האפשרות בנסיבות מסוימות גם להגיש תביעת פיצויים כנגדה. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע כדי לדעת מהם הפתרונות המשפטיים המתאימים ביותר לפי נסיבות המקרה הספציפי.

כיצד אדם שנפגע מבריונות רשת צריך לפעול כדי להגן על עצמו?

הצעד הראשון לאדם שנפגע מבריונות ברשת הוא לתעד בקפידה את האירועים הפוגעניים – לצלם, לשמור ולהדפיס כל הודעה, תמונה או סרטון פוגעני. תיעוד זה קריטי כדי שיוכל לשמש ראיה בהליך משפטי עתידי. בנוסף, יש לחסום ולהפסיק כל מגע עם הבריון עצמו ובנוסף – לדווח על ההתנהגות הפוגענית להנהלת הקבוצה או הרשת החברתית הרלוונטית. הצעד הבא הוא לפנות לגורם מקצועי כמו הורה, יועץ בית הספר או עורך דין, שיוכלו לסייע במתן תמיכה נפשית ובבחינת האופציות החוקיות הקיימות להגנה משפטית, לרבות שליחת מכתבי התראה והגשת תביעות כנגד הגורמים האחראיים לפגיעה.

באיזה אופן עורך דין לשון הרע יכול לסייע לנפגעי בריונות ברשת?

עורך דין דיני לשון הרע והגנת הפרטיות יכול להעניק מגוון רחב של שירותים משפטיים לנפגעי בריונות ברשת. החל מייעוץ מקצועי בנוגע לזכויות והאופציות החוקיות העומדות לרשות הנפגע, הכנת מכתבי התראה שיישלחו לבריונים או לפלטפורמות המקוונות שבהן מתבצעת ההתעמרות, וכלה בייצוג משפטי בתביעות אזרחיות נגד הפוגעים, אשר דורשות פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו. עורך הדין יכול גם לסייע בהגשת תלונות במשטרה במקרים המתאימים לכך. בקצרה, ייצוג משפטי מקצועי הוא כלי חשוב במאבק נגד תופעת הבריונות המקוונת ובקרת נזקים אפקטיבית.

מדוע חיוני ליצור קשר עם עו"ד לשון הרע בהקדם ולא להתעכב עם הטיפול בבריונות רשת?

ישנן מספר סיבות לכך שחשוב לפנות בהקדם לעורך דין לשון הרע מנסה במקרה של בריונות ברשת. ראשית, ככל שממתינים לטפל באירועי הבריונות, כך גדל הסיכוי שהתוכן הפוגעני יופץ לקהל רחב יותר ויהפוך ויראלי ובלתי הפיך. שנית, פעולה מהירה יכולה לאפשר איתור יעיל ומהיר יותר של הגורמים שפרסמו את התכנים הפוגעניים ולמנוע את מחיקת ראיות מפלילות. שלישית, ככל שעובר זמן רב יותר, כך גדל הנזק הנפשי והמוניטין שנגרם לנפגעים. לבסוף, חלק מההליכים החוקיים כפופים לתקופות התיישנות שעלולות לפגוע בסיכויי להחזרת המצב לקדמותו. מכל הסיבות הללו, כדאי לכם להקדים תרופה למכה ולתאם התייעצות משפטית מקצועית עם עו"ד מומחה לתיקי בריונות באינטרנט, עוד היום.

לסיכום

בריונות ברשת היא תופעה רווחת והרסנית, שיכולה לגרום נזקים קשים ובלתי הפיכים לנפגעיה. אולם כפי שראינו במדריך זה, בהחלט ניתן להילחם בה באמצעות כלים משפטיים יעילים, לרבות תביעות אזרחיות ותלונות פליליות, בצד פנייה לקבלת תמיכה נפשית לנפגעים. 

אם אתם או יקיריכים נפגעתם מבריונות ברשת, חשוב לדעת כי עו"ד שמעון האןמומחה מוביל לדיני לשון הרע והגנת הפרטיות, יכול לספק לכם מעטפת משפטית מקצועית שתסייע בהגנה על זכויותיכם ולהיאבק למען שיקום שמכם הטוב. אל תהססו לצור קשר עם משרדנו כבר עכשיו לייעוץ או ייצוג משפטי אישי ואכפתי.

בריונות ברשת_ להגן על עצמך ולחפש עזרה
בריונות ברשת_ להגן על עצמך ולחפש עזרה
Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.