עורך דין שמעון האן

מהו פרסום לשון הרע

בעידן הדיגיטלי של ימינו, כל אחד הוא מפרסם פוטנציאלי ברשתות החברתיות ובמרחב הווירטואלי. אך לצד היתרונות הברורים של חופש הביטוי, עולה לא פעם גם השאלה המורכבת – מהו פרסום לשון הרע? מה הופך פרסום למשמיץ ופוגעני על פי החוק? ומהן ההשלכות המשפטיות האפשריות של פרסומים כאלה? במאמר זה ננסה לענות על שאלות מרכזיות אלו.

 

מהו פרסום לשון הרע לפי חוק איסור לשון הרע?

סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע מגדיר מהי לשון הרע. על פי הגדרה זו, הוצאת לשון הרע או הוצאת דיבה הן כל פרסום שעלול להשפיל, לבזות או ללעוג לאדם שפרטיו מוזכרים בפרסום וכן להביא לשנאה ובוז כלפיו. כלומר, אם אדם חש שהוזכר שמו בהקשר מבזה או משפיל, הוא יכול לטעון כי מדובר בלשון הרע ולתבוע את המפרסם לדין בגין עוגמת נפש.

החוק מרחיב את ההגדרה וקובע כי ניתן לראות בפרסום לשון הרע גם כאשר הוא עלול לפגוע במשרתו, בעסקו או במקצועו של אדם. בנוסף, גם פרסום הכולל ביזוי על רקע מאפיינים אישיים כמו גזע, מוצא, דת, גיל, נטייה מינית או מוגבלות כלשהי ייחשב ללשון הרע.

 

אילו שיטות עלולות לשמש לפרסום לשון הרע?

חשוב לציין כי לשון הרע יכולה להתבטא במגוון רחב של אמצעים ושיטות פרסום. הדבר יכול להיעשות באופן מילולי, כתוב או גרפי. למשל:

  • טקסט מילולי המכיל האשמות והשמצות תוך ציון שמו של אדם או תיאור מזהה שלו.
  • תמונות, איורים או סרטונים המציגים אדם באור שלילי ומבזה, עם או בלי ציון שמו.
  • אפילו שיר, מנגינה או אפקט קולי בעל אופי מבזה, תוך ציון שם או הקשר ברור לאדם מסוים.

 

בנוסף, הפרסום יכול להתבצע בכל מדיום אפשרי – החל מתוכניות טלוויזיה, רדיו וקולנוע, דרך רשתות חברתיות ופלטפורמות דיגיטליות ועד להופעות חיות, כתובות גרפיטי ברחובות או מדבקות על עמודי חשמל.

כלומר, ברגע שקיים פרסום פומבי מכל סוג שהוא המבזה אדם, עלולה להיות כאן עילה לתביעת לשון הרע.

 

הידעתם? תוכן פוגע שנשלח לנפגע בלבד לא מהווה פרסום לשון הרע בראי החוק

החוק קובע כי אם התוכן המשמיץ נשלח אך ורק לנפגע עצמו, ולא לאף צד שלישי, אין מדובר בפרסום לשון הרע. מנגד, אם הפרסום נשלח לאנשים נוספים מלבד הנפגע עצמו הרי שמדובר לכאורה בלשון הרע, גם אם בסופו של דבר הפרסום לא הגיע בפועל לאחרים מלבד הנפגע עצמו.

 

האמת כהגנה מפני תביעות לשון הרע

נקודה חשובה שחשוב לציין היא כי לעיתים גם כשמדובר בפרסום פוגעני, אם הפרטים שפורסמו נכונים ואמיתיים, יוכל הנתבע להסתמך על הגנת "אמת דיברתי".

סעיף 14 לחוק איסור לשון הרע קובע כי פרסום שתוכנו אמת והיה בו עניין ציבורי, לא ייחשב ללשון הרע. גם אם חלק מפרט מסוים בפרסום לא הוכח כנכון, עדיין יוכל המפרסם ליהנות מהגנת האמת לגבי הפרסום בכללותו. לדוגמה, אם פורסם כי אדם הימר בהיקפים גדולים על משחקי הימורים, די בכך שיוכח שהתרחשו הימורים בפועל, גם אם היקפם המדויק לא כמתואר, כדי שתעמוד למפרסם טענת ההגנה.

 

מתי חלה על פרסום לשון הרע הגנת תום הלב למרות אי דיוק בפרטים?

אך גם במקרים בהם הפרסום אינו אמת לאמיתה, עדיין יש נסיבות שבהן החוק מעניק הגנה למפרסם, מכוח עקרון תום הלב.

הגנות תום הלב העיקריות הן:

  • כאשר המפרסם לא היה מודע ולא היה עליו להיות מודע לקיומו של הנפגע או לנסיבות בפרסום שיש בהן לשון הרע.
  • כאשר מתקיימים בין המפרסם לנפגע יחסים המטילים על המפרסם חובה חוקית, מוסרית או חברתית לבצע את הפרסום.
  • כשהפרסום נועד להגן על אינטרס אישי לגיטימי של המפרסם או הנפגע.
  • כשמדובר בפרסום הבעת דעה על אדם בעל תפקיד ציבורי, בקשר לתפקידו ולהתנהלותו.
  • פרסום דעה או ביקורת על יצירתו הפומבית של אדם (ספר, מאמר, יצירת אמנות וכד').
  • פרסום הדעה של מפרסם על אדם בהקשר בו המפרסם ממונה על האדם מכוח חוק או חוזה.
  • פרסום תלונה על אדם לרשות מוסמכת.
  • פרסום דיווח על אסיפה או ישיבה פומבית.
  • פרסום שנועד להכחיש או לגנות פרסום לשון הרע קודם נגד המפרסם.

 

יש עוד הגנות ספציפיות הקשורות לעיתונאים ואנשי תקשורת. ככלל, החוק שואף לאזן בין הזכות לחופש הביטוי והאינטרס בחשיפת עוולות, לבין ההגנה על שמם הטוב והפרטיות של אנשים.

עם זאת, ישנם מספר חריגים בהם גם ההגנות הנ"ל לא יעמדו למפרסם. חשוב גם לציין כי בית המשפט רשאי שלא לאפשר לנתבע להביא ראיות על אופיו של התובע, מלבד במקרים חריגים בהם הדבר חיוני כדי להגיע לחקר האמת.

 

לסיכום

בסקירה זו דנו בשאלה מהו פרסום לשון הרע בראי החוק. ראינו כי פרסום לשון הרע מוגדר בצורה רחבה בחוק הישראלי ויכול להתבטא במגוון דרכים ופלטפורמות. למרות שקיימות הגנות שונות מכוח האמת בפרסום או תום הלב, חשוב להיזהר מאוד ולשקול כל פרסום ביקורתי בזהירות, כדי שלא להסתבך בתביעות יקרות ומיותרות. בנוסף, אם נתקלתם במקרה של פרסום פוגעני נגדכם או שאתם מתלבטים האם פרסום עלול להוות לשון הרע, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לשון הרע. משרד עו"ד ונוטריון בהובלתו של עורך דין שמעון האן – מוביל מזה שנים רבות תובעים להצלחה בתביעות דיבה ולשון הרע. עו"ד שמעון האן ישמח לעמוד גם לרשותכם ולספק לכם ליווי משפטי מקצועי שיסייע בהגנה על שמכם הטוב וכבודכם. חייגו אלינו כעת.

 

שאלות ותשובות:

פרסום ייחשב ללשון הרע אם הוא עלול להשפיל, לבזות או ללעוג לאדם, לעורר שנאה או בוז כלפיו, לפגוע בעסקיו או במשרתו או להציגו באור שלילי על רקע מאפיינים כמו מוצא, דת, מגדר ועוד. הפרסום יכול להיות מילולי, כתוב או חזותי ולהופיע במגוון מדיות ופלטפורמות.

ככלל, אם הדברים שפורסמו הם אמת לאמיתה והיה בהם עניין ציבורי, הרי שיעמדו לזכות המפרסם הגנות "אמת דיברתי". המבחן המרכזי הוא אם עיקרו של הפרסום משקף את האמת.

החוק מונה שורה של נסיבות בהן יראו את המפרסם כתם לב, גם אם הפרסום אינו מדויק לחלוטין. בין היתר: כשלמפרסם יש חובה חוקית, חברתית או מוסרית לבצע את הפרסום, כשמדובר בהבעת דעה על התנהלותו של אדם בתפקיד ציבורי, בהקשר של הגשת תלונה רשמית, במסגרת דיון פומבי ביצירת אמנות או תרבות, או כאשר הפרסום נועד להגן על אינטרס לגיטימי – אישי או ציבורי.

כן. הגנת תום הלב לא תעמוד למפרסם אם ידע שהפרסום שקרי, אם לא טרח לבדוק את נכונות הדברים או אם עיקר כוונתו הייתה פוגענית ולא הגנתית. בנוסף, הנתבע גם יתקשה לקבל מבית המשפט גיבוי להצגת ראיות לגבי מעשיו או אופיו של התובע, אלא במקרים חריגים בהם הדבר נדרש לחקר האמת.

מהו פרסום לשון הרע
מהו פרסום לשון הרע
Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

חוות דעת
שמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון
מצוין
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Response from the owner: תודה רבה, שמחים לעמוד לשירותך
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
Response from the owner: תודה רבה נטלי, הכבוד הוא למשרדנו
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
Response from the owner: תודה רבה, הכבוד הוא לנו
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Response from the owner: הכבוד הוא שלנו, תודה רבה
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
Response from the owner: תודה רבה
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
Response from the owner: תודה רבה
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 33 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.