תפריט

לשיחת ייעוץ חייגו עכשיו!

077-803-6102

הוצאת דיבה על מורה: המדריך להגנה על שמכם הטוב

הצריבה מוכרת וכואבת. זהו הרגע בו אתם קוראים פוסט בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית או בפייסבוק, ונתקלים בהאשמות קשות, משפילות ושקריות שהטיח בכם הורה או תלמיד. המוניטין המקצועי שלכם, שנבנה בעמל רב במשך שנים, עומד למשפט שדה פומבי, ותחושת חוסר האונים משתקת. אתם חוששים מההשלכות על פרנסתכם, מהביקורת בחדר המורים ומהפגיעה במעמדכם. חשוב שתדעו: אתם לא לבד, והחוק עומד לצדכם.

 

מדוע מורים חשופים במיוחד להוצאת דיבה?

משרת ההוראה, מעצם טבעה, כרוכה בממשקים רגישים עם קהל רחב – תלמידים, הורים, הנהלה וגורמי פיקוח. סביבה טעונה זו מהווה קרקע פורייה לחילוקי דעות, תסכולים ולעיתים, למרבה הצער, למתקפות אישיות חסרות רסן. פרסומים פוגעניים כלפי מורים, בין אם באופן מקוון או בכל דרך אחרת, עלולים להסב נזק אדיר לשמם הטוב, לגרום עוגמת נפש עצומה, ובמקרים חמורים אף לסכן את המשך העסקתם.

 

הבסיס החוקי: כיצד החוק מגדיר הוצאת דיבה על מורה?

ההגנה המשפטית שלכם מעוגנת בחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965. החוק קובע כי לשון הרע היא כל פרסום שעלול להשפיל אדם, לבזותו, או לפגוע במשלח ידו. סעיף זה קריטי עבור אנשי חינוך, שכן המוניטין והאמינות שלהם הם כלי עבודה חיוניים.

כדי להגיש תביעת לשון הרע, יש להוכיח שני תנאי יסוד:

  1. שהיה "פרסום": הדברים נאמרו או נכתבו בפני אדם אחד לפחות, מלבד המורה הנפגע. קבוצת וואטסאפ כיתתית, פוסט בפייסבוק או אפילו שיחה בין מספר הורים עונים בקלות על תנאי זה.
  2. שהתוכן מהווה "לשון הרע": האם "אדם סביר" היה רואה בפרסום כמשפיל, מבזה או פוגע במקצועו של המורה.

 

מוקש לפניך: "זו ביקורת לגיטימית על עובד ציבור!"

אחת מטענות ההגנה הנפוצות ביותר היא שמורה, כעובד ציבור, חייב להיות פתוח לביקורת. טענה זו נכונה, אך היא אינה מעניקה חסינות מפני הוצאת דיבה. החוק ופסיקת בתי המשפט מבחינים בבירור בין ביקורת עניינית ולגיטימית על תפקודו המקצועי של המורה, לבין הכפשה אישית.

ביקורת על שיטות לימוד או על התנהלות פדגוגית בכיתה עשויה להיות לגיטימית, גם אם היא בוטה. לעומת זאת, ייחוס תכונות אישיות משפילות ("לא יציב נפשית"), האשמות שקריות ("נוהג באלימות") או פגיעה מכוונת בשמו הטוב חוצים את הגבול והופכים ללשון הרע לכל דבר ועניין.

 

הגבול הדק בין ביקורת לגיטימית להוצאת דיבה

סוג האמירה האם זו לשון הרע? למה?
"שיטות הלימוד של המורה מיושנות ואינן מקדמות את התלמידים" לרוב לא. זוהי ביקורת עניינית (גם אם בוטה) על תפקודו המקצועי של המורה.
"המורה צועק/ת על תלמידים ויוצר/ת אווירה עוינת בכיתה" גבולי – תלוי הקשר. אם מדובר בתיאור אמיתי של המציאות, זו עשויה להיות ביקורת לגיטימית. אם מדובר בשקר, זו הוצאת דיבה.
"המורה הזה לא יציב נפשית ומסוכן לילדים שלנו" כן, בהחלט. זו כבר אינה ביקורת על תפקוד, אלא ייחוס תכונות אישיות קשות, הפוגעות בליבת המוניטין המקצועי והאישי.

שימו לב: מה קורה כשההשמצה הוגשה כתלונה רשמית למנהל/ת?

חשוב להבין כי החוק מבחין בין השמצה שנכתבה בפוסט בפייסבוק לבין אותה השמצה בדיוק, שנכתבה במכתב תלונה רשמי למנהלת בית הספר או למשרד החינוך. סעיף 15(8) לחוק איסור לשון הרע מעניק הגנת תום לב חזקה למי שהגיש תלונה על אדם בפני "רשות מוסמכת" לבדוק את התלונה.

המשמעות היא שקשה הרבה יותר לתבוע הורה על תלונה רשמית שהגיש, גם אם היא מכילה טענות קשות ושקריות. במקרה כזה, נטל ההוכחה עובר אל המורה התובע, שיידרש להוכיח כי ההורה פעל בחוסר תום לב מוחלט, מתוך כוונה זדונית לפגוע, ושהוא ידע שהתלונה שקרית לחלוטין בעת שהיש אותה. זהו רף הוכחה גבוה משמעותית מתביעת דיבה רגילה.

הצד השני של המטבע: הגנות אפשריות של הצד הפוגע

בנוסף להגנת התלונה הרשמית, חשוב להכיר הגנות נוספות שהורה או תלמיד עשויים להעלות:

  • הגנת "אמת בפרסום": הנתבע יטען שהדברים שפרסם היו אמת, ושהיה בפרסומם עניין ציבורי (למשל, התרעה בפני הורים אחרים). הנטל להוכיח את שני התנאים מוטל על הנתבע.
  • הגנת "תום הלב": מעבר לתלונה רשמית, הורה יכול לטעון כי פעל בתום לב כדי להגן על "עניין אישי כשר" – טובת ילדו – במסגרת יחסיו עם המורה כאחראי על חינוכו.

 

טיפ זהב: תעדו את הנזק המקצועי והאישי

הפרסום הפוגעני הוא הראיה המרכזית, אך כדי למקסם את סיכויי התביעה והפיצוי, עליכם לתעד את ההשלכות של הפרסום:

תעדו את הפרסום המקורי: צלמו מסך של הפוסט, ההודעה בקבוצה, תאריך הפרסום, רשימת חברי הקבוצה ופרופיל המפרסם.

תעדו את התגובות: שמרו צילומי מסך של תגובות ושיתופים המעידים על היקף התפוצה.

תעדו נזק מקצועי: האם המנהל/ת קרא/ה לכם לשיחת בירור? האם קולגות מתלחשים מאחורי גבכם? האם הורים אחרים שלחו הודעות מודאגות? תעדו כל אינטראקציה כזו.

תעדו נזק אישי: כתבו יומן אישי המתאר את עוגמת הנפש, הלחץ, הבושה והפגיעה שחוויתם. תיעוד זה חיוני להוכחת הנזק הלא-ממוני.

 

כיצד עורך דין פועל כדי להגן על שמכם הטוב?

התמודדות יעילה עם הוצאת דיבה דורשת פעולה מהירה, נחרצת אך שקולה. השלב הראשון הוא פגישת ייעוץ לניתוח הראיות והערכת האסטרטגיה הנכונה. לעיתים, הצעד הנכון הוא שליחת מכתב התראה הדורש הסרה מיידית של הפרסום, התנצלות ופיצוי. במקרים אחרים, יש להגיש כתב תביעה במהירות כדי לעצור את הנזק.

חשוב לציין כי תביעה אינה מסתכמת רק בדרישה לפיצוי כספי. במסגרת ההליך, ניתן לבקש מבית המשפט להוציא צו האוסר על המשך הפצת הפרסום וכן לחייב את המפרסם לפרסם תיקון או הכחשה.

 

אל תתנו לפגיעה לנהל את חייכם המקצועיים

כאנשי חינוך, אתם עומדים בחזית ועושים עבודת קודש. אינכם צריכים לספוג השפלות ופגיעה בשמכם הטוב. מאבק משפטי דורש נחישות, אך הוא הדרך להציב גבול ברור, להגן על המוניטין שלכם ולהבטיח שתוכלו להמשיך בעבודתכם בראש שקט.

במשרד עו"ד שמעון האן אנו מחויבים להגנה נחושה על שמם הטוב של לקוחותינו, ומבינים את הרגישות הייחודית של עובדי הוראה. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לייעוץ דיסקרטי, שבו נבחן את המקרה שלכם ונסייע לכם לפעול למימוש זכויותיכם ולקבלת הפיצוי המגיע לכם על פי דין.

 

הוצאת דיבה על מורה

הוצאת דיבה על מורה
הוצאת דיבה על מורה

שאלות ותשובות

כמה פיצוי ניתן לקבל בתביעת דיבה על מורה?
החוק מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של עד כ-80,000 ש"ח, וסכום כפול אם הוכחה כוונה לפגוע. בנוסף, אם נגרם נזק ממשי (למשל, אם פוטרתם או נאלצתם לעבור בית ספר), ניתן לתבוע פיצוי על הנזקים הממוניים שנגרמו.
הגשת תביעה אזרחית היא זכותכם החוקית. משרד החינוך, באמצעות חוזרי מנכ"ל, מכיר בחומרת תופעת השיימינג נגד מורים ואף מנחה כיצד לפעול. פעולה משפטית נכונה ומדודה, בליווי עורך דין, אינה אמורה לסבך אתכם, אלא להגן על זכויותיכם.
כאשר המפרסם הוא קטין, ניתן לתבוע אותו, ובמרבית המקרים יצורפו הוריו לתביעה. אחריות ההורים לנזק תיבחן, בין היתר, בהתאם ליכולתם לפקח על מעשיו ולמנוע את הפרסום הפוגעני.
זוהי שאלה חשובה. לעיתים, מכתב התראה מקצועי ושקט, שנשלח מהמשרד שלנו ישירות להורה הפוגע, פותר את הבעיה בצורה דיסקרטית ויעילה, ללא צורך בהגשת תביעה פומבית. המטרה היא לבחור את הכלי המשפטי הנכון והמידתי ביותר למצב.
תמונה של שמעון האן
שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.
לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה, למידע נוסף ניתן לעיין במדיניות הפרטיות.