תביעה על עוגמת נפש – המדריך המלא כיצד לפעול

תביעה על עוגמת נפש

ישנם מקרים ומצבים בחיים שיש קושי לשים עליהם תג מחיר, לדוגמא: טיול שנדחה בשל סיבוכים בירוקרטיים, צלם שלא הצליח להנציח אירוע חשוב ומשמעותי ועוד. לא אחת, בתביעות אזרחיות מגיעות לשאלה הבסיסית והפשוטה: איזה פיצוי מגיע למי שנעשה לו עוול? ובכן בכל מקרה בו נגרמה לכם עוגמת נפש, בין אן שמדובר בשירות ובדבר פעוט ובין אם שהעוול הוביל לנזקים משמעותיים, הרי שחשוב להיוועץ עם עורך דין מנוסה ומומחה בתחום של תביעות עוגמת נפש שיעניק לכם ליווי וייעוץ משפטיים מקצועיים וזאת במטרה לשמור על זכויותיכם ועל האינטרסים שלכם ולקבל פיצוי הולם וראוי על עוגמת הנפש והנזקים שנגרמו לכם. 

ההגדרה המשפטית של המונח עוגמת נפש

כאשר אנו עוסקים בתביעות קטנות, הרי שחלק מהפיצוי הנתבע, ברוב המקרים, קרוי עוגמת נפש. מדובר במונח שמגלם בתוכו אכזבה משירות, נזקים לא כספיים שלא ניתן לאמוד ולכמת אותם ואי שביעות. ברוב המקרים, בית המשפט יפסוק פיצוי נמוך עבור סעיף עוגמת נפש ואז מתעוררת השאלה האם היה כדאי להגיש את התביעה מלכתחילה והאם היה ניתן לפעול אחרת ולזכות בפיצוי גבוה ומשמעותי יותר. במהלך השנים האחרונות, הגישה של בתי המשפט השתנתה בכל הנוגע לתביעה על עוגמת נפש והנטייה כיום היא להחמיר עם הגורם שגרם עוול ועוגמת נפש ולהעניק פיצוי משמעותי למי שנפגע. עוגמת נפש הוא מונח ומושג כללי שנועד לתאר נזקים לא ממוניים שנגרמו לאדם כלשהו כגון: צער, טרחה, טרטור, בזבוז זמן ועוד. מאחר שקיים קושי לכמת נזקים שאינם ממוניים, בתי המשפט אינם ממהרים להעניק פיצוי גבוה בגין סוג נזק זה. 

תביעה בגין עוגמת נפש

תובע שטוען כי נגרם לו נזק לא ממוני מסוג עוגמת נפש, נדרש לערוך ולהגיש כתב תביעה מקצועי ומסודר וזאת במטרה להוכיח כי נגרם לו סבל סובייקטיבי. מאחר ותביעה בגין עוגמת נפש הינה, ברוב המקרים, בסכומים לא גבוהים, מומלץ להגישה בבית משפט לתביעות קטנות. בתי המשפט לתביעות קטנות מאפשרים לכל מי שחש כי נגרם לו עוול ואי צדק, להגיש תביעה הנוגעת לסכסוכים אזרחיים וזאת תחת סדרי דיון פשוטים, אגרות משפט נמוכות ודיני ראיות מרוככים. קבלת ייעוץ וליווי משפטי על ידי משרד עורכי דין המתמחה בתביעות עוגמת נפש, עשויה לסייע בצורה משמעותית לזכות בפיצוי הולם ומשמעותי. ללא סיוע משפטי, עלול התובע להיתקל בקשיים בירוקרטיים רבים ובהתנגדויות שונות שיובילו אותו לכדי ייאוש ויגרמו לו לוותר על הגשת התביעה, או לחילופין הוא ייאלץ להסתפק בפיצוי נמוך שייתכן שעבורו לא היה שווה להגיש את התביעה מלכתחילה. העצה הראשונה של עו"ד מנוסה למי שנגרמה לו עוגמת נפש הינה לקבל ליווי הדרכה וליווי משפטיים וזאת עוד בטרם אתם פותחים בהליכים. הייעוץ המשפטי נועד לשפר באופן משמעותי את הסיכויים של בעל הדין להצליח בניהול ההליך ולזכות בסופו של ההליך בתביעה ובפיצוי משמעותי על העוול ועוגמת הנפש שנגרמו לו. 

בחינת זכאות לקבלת פיצוי

על מנת לבחון את הזכאות שלכם לקבל פיצוי בכל מקרה בו אתם חשים שנגרמה לכם עוגמת נפש, הרי שיש לפנות למשרד עורכי דין מקצועי ומנוסה המתמחה בתחום. עורך הדין שילווה אתכם ינסח עבורכם כתב תביעה ויסביר לבית המשפט בצורה ברורה ובשפה מקצועית, ממה נובעת וכיצד נגרמה לכם עוגמת הנפש ומדוע אתם זכאים לסעד הנדרש. חשוב להבין כי המונח עוגמת נפש, נותר מעט עמום כאשר העניין נוגע לערכאות משפטיות וזאת מאחר ומדובר בתחושה אישית וסובייקטיבית.  מצבים של עוגמת נפש מעלים קושי רב באומדן הנזק שנגרם וכיום הגישה המקובלת הינה כי לא קל להוכיח תביעה בעילת עוגמת נפש בבית המשפט, אולם, באמצעות ייעוץ וסיוע ממשפטי מקצועי בהחלט מדובר על משימה אפשרית. ההגדרה החוקית של המונח עוגמת נפש הינה "נזק שאינו של ממון". ההיגיון העומד מאחורי תביעות פיצויים על עוגמת נפש מבוסס על השאיפה הטבעית לעשיית צדק. מאחר וההגדרה של המושג עוגמת נפש ואמידת הערך שלו באופן מעשי משתנות בין מקרה אחד לאחר, כל תביעה נבחנת לגופה באופן מעשי וזאת באמצעות כלים משפטיים אפקטיביים ורלוונטיים. המחוקק מותיר טווח רחב לשיקול הדעת של השופטים בכל הנוגע לגובה הפיצוי שניתן לקבל עבור נזק שאינו נזק ממוני. 

מתי ניתן לתבוע פיצוי בגין עוגמת נפש?

כיום, גובה הפיצוי שניתן לקבל עבור עוגמת נפש יכול להגיע לעשרות אלפי  שקלים ואף למעלה מכך, אולם מאחר וכל תביעה מבחנת לפי הנסיבות שלה ובכל מקרה נבחן לגופו, לא ניתן להבטיח לעובד, למעסיק או לכל לקוח אחר כי הוא יזכה לקבל פיצוי כלשהו או פיצוי משמעותי בגין ראש נזק מסוג זה. בתי הדין לעבודה מפרשים את המונח עוגמת נפש בצורה דומה לנהוג בבתי המשפט האזרחיים ובפסיקות באופן כללי. כאשר מדובר על עוגמת נפש שנגרמה במקום העבודה, הרי שתחום ונושא יחסי עבודה הינו מורכב וכולל אלמנטים רבים שהופכים את היחסים שבין מעסיק לעובד לרגישים במיוחד. פיטורים פתאומיים או כאלה שנעשו שלא בצדק ובהליך לא ראוי, יחס בלתי הולם מצד מעסיק, אפליה ונזקים אחרים שנגרמו לעובד ע"י מעביד, מהווים עילה מוצדקת להגשת תביעה בגין עוגמת נפש ולדרישה לקבלת פיצויים בבית הדין לעבודה וזאת בהתאם לנסיבות ולתנאים שהובילו להפרת הזכויות של העובד, חשוב לציין כי מקרה ייבחן לגופו ובאופן ספציפי וכי אין פסיקות כלליות שניתן להתבסס עליהן באופן גורף ואוטומטי. בכל מקרה בו מעסיק או עובד חשים כי נגרמה להם עוגמת נפש ומעוניינים להגיש תביעה בבית הדין לעבודה במטרה לקבל פיצוי הולם וראוי, חשוב להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום שיציג בפניכם את מכלול השיקולים, ייבחן את הנסיבות ויחליט האם העילה אכן מוצדקת והנסיבות מתאימות להגשת תביעה מסוג זה. 

על אף הקשיים להוכיח נזקים שאינם ממוניים ומבוססים גם על תחושות סובייקטיביות ונסיבות אישיות, חשוב לדעת שבמידה והוחלט על הגשת תביעה לאחר התייעצות עם עורך דין, הרציונל שבפסיקה לגבי פיצויים בכל מקרה בו בית הדין ימצא כי התובע נפגע וסבל מעוגמת נפש הינו כפול. מצד אחד יינתן פיצוי למי שנגרם לו העוול והנזק הלא ממוני ובנוסף מדובר על צעד הרתעתי מול מעסיקים שנועד למנוע ניצול ופגיעה בזכויות בסיסיות של עובדי

מה גובה הפיצוי שכדאי לדרוש בגין עוגמת הנפש?

באופן כללי, מומלץ לנסות ולפרוט את עוגמת הנפש שנגרמה לנו לנתונים וממצאים מוחשיים וממשיים ככל שניתן. ככל שסעיפי הנזקים המופיעים בתביעה יהיו ברורים יותר ויציגו ערך כספי מדויק, כך יגדלו הסיכויים שתקבלו עבורם פיצוי הולם ומשמעותי וזאת, למרות שהפיצוי מוערך בדרך כלל באופן סובייקטיבי על ידי התובע, בהתאם לאופן בו הוא תופס את מידת הנזקים ועוצמתה של הפגיעה שהוא חווה כתוצאה ממתן או אי מתן שירות מסוים, רכישת מוצר שאינו עומד בציפיות ובסטנדרטים, אי עמידה בהתחייבויות וכו'.

לפני קבלת ההחלטה איזה סכום יש לדרוש כפיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה, יש לנסות לתאר את הנזקים שניתן לכמתם, לדוגמא: כמה פעמים הגעתם למוקד השירות? כמה זמן המתנתם בתור בכל פעם? האם בשל אובדן זיכרונות בטלפון הסלולרי הפסדתם לקוחות? כמה פעמים ביקשתם החזר עבור מוצר פגום ולא קיבלתם מענה? במידה ונרשמתם ללימודים במכללה והשיעורים היו ברמה נמוכה, מה שגרם לכם לעזוב את הלימודים – אילו סכומים הוצאתם על דלק וכמה על חנייה? האם הפסדתם ימי עבודה בשל הלימודים? וכו'.?

הקושי לתרגם תחושה סובייקטיבית לנתונים מוחשיים וממשיים

במידה ותציגו נתונים ברורים, מובהקים ומדויקים, תוכלו לדרוש פיצוי גבוה ומשמעותי יותר. עוגמת נפש הינה מונח בהגה המשפטית המתייחס לנזקים בלתי ממוניים שלרוב אינם מוחשיים ועל כן קיים קושי להוכיחם, לתרגם ולכמת אותם למספרים ולסכומים. בכל מקרה, מדובר בתחושה סובייקטיבית ועל כן אין להקיש ממקרה אחד לאחר, כלומר גם במידה ובית המשפט פסק פיצויים בסכום מסוים במקרה שנסיבותיו דומות לאלה שלכם, הרי שלא בהכרח שהספיקה בעניינכם ובתיק שלכם תהיה זהה או דומה. היבט נוסף בכל הנוגע לתביעות עוגמת נפש הינו נושא המידתיות והחומרה לדוגמא הנזק ועוגמת הנפש הנגרמים ממקרר תקול הינם חמורים יותר מעוגמת נפש שנגרמת בשל מכונת אספרסו שאינה עובדת. נכון הדבר גם לגבי נסיבות חיצוניות לאירועים ,כלומר יינתן פיצוי גבוה יותר בשל מזגן שאינו מקרר בעונת הקיץ, מאשר מזגן שלא קירר בעונת בחורף.

דגשים לתובעים בעילת עוגמת נפש

כתובעים, מוטלת עלינו האחריות והחובה לשכנע את בית המשפט כי מגיע לנו פיצוי. בעולם המשפט יש כלל ידוע הקובע כי המוציא מחברו עליו הראיה, פירושו של דבר שאדם התובע פיצויים נדרש להוכיח שהוא אכן זכאי לפיצוי שהוא דורש בכתב התביעה. בהחלט מומלץ שלא לתבוע פיצוי גבוה או כללי מדי בשל עוגמת נפש מתוך תקווה שהשופט יגלה אמפתיה למצב שלנו, אלא עלינו להשקיע מאמצים לבסס ולתמוך כל דרישה וטענה בראיות ונתונים כגון: לציין תאריכים מדויקים, לצרף מסמכים רלוונטיים, תמונות וסרטונים המעידים על הנזק שנגרם לכם, הקלטות ותמלול שלהן ועוד.. בנוסף, כדאי וניתן לזמן עדים על מנת שיעידו על כל פרט ודבר שנכתב ונתבע בכתב התביעה וכן על דברים שלכאורה נראים בלתי ניתנים להוכחה, דוגמת מצב נפשי כתוצאה מהאירוע.

פיצוי פרופורציונלי בהתאם למידת וחומרת הנזק והפגיעה

גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון כאשר אתם מגישים כתב אישום ומצפים לפסיקת פיצויים עבור נזק בלתי ממוני הינם ההתנהגות של הנתבע, כלומר האם הניסה להתחמק מכם, נהג בכם בחוסר תום לב, התייחס צורה מזלזלת, התעלם וכו', בנוסף יש להביא בחשבון כי תיבחן התנהגותו של התובע עצמו, לדוגמא: האם עשה כל שביכולתו לנסות לצמצם את מידת הנזק או שמא הערים קשיים? האם התובע הגיש תביעה מוגזמת ומופרזת וכו'.

יש להדגיש, כי בתי המשפט ידחו תביעה מוגזמת וקנטרנית וכי תובע שיבקש פיצוי מוגזם, לא פרופורציונלי ומופרז בגין עוגמת הנפש ביחס לנזק הריאלי והאמיתי שנגרם לו,  לא יקבל פיצוי גבוה כמובן ובנוסף הוא עלול להסתכן בכך שהתביעה שלו תידחה על הסף והוא עלול להיות מחויב בהוצאות המשפט. לדוגמא, בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב דחה תביעה שהוגשה נגד חברת ישרוטל ואף חייב את התובע בהוצאות משפט של 2,000 ₪. עוד נקבע בפסק הדין כי לא הוכח שנפל כל פגם בהתנהלותה של ישרוטל ולמעשה מדובר בתביעת סרק שהוגשה במטרה שהתובע יוכל לקבל וליהנות מהטבה נוספת מחברת ישרוטל. השורה התחתונה והמסקנה הברורה והחד משמעית בכל הנוגע לתביעות על עוגמת נפש הינן כי אין לנסות להפריז בגובה הפיצוי שאתם דורשים וכי חשוב ביותר לבסס את הטענות שלכם באמצעות מסמכים, תמונות, סרטונים, עדויות, ממצאים ונתונים על מנת שתוכלו להגדיל את סיכוייכם לזכות בתביעה ולקבל פיצוי הולם, ראוי ומשמעותי.

הצגת ראיות מבוססות והוכחות מוחשיות

בכל מקרה וגם במידה ואתם חשים כי נעשה לכם עוול חמור וחשתם פגיעה קשה ועוגמת נפש, הרי שחשוב להבין ולזכור כי מדובר, על פניו, ברכיב פיצוי שהינו סובייקטיבי ולכן יש לשים לב שהפיצוי שאתם דורשים בכתב התביעה יהיה פרופורציונלי לחומרת הנזק וכמובן שיש לגבותו בראיות מבוססות, בהוכחות ובממצאים חותכים וחד משמעיים ככל שניתן. לעתים, ההתנהלות של הנתבע היא כזו שלא נדרש להוכיח פגיעה ועוגמת הנפש, שכן ההתנהלות וההתנהגות מהוות ראיה מספקת בפני עצמה. יחד עם זאת, במידה והתביעה תציג ראיות ממשיות מוחשיות ועובדות מובהקות וברורות ככל שניתן, הרי שיש סיכוי גבוה שבית המשפט יקבל את התביעה במלואה ויעניק פיצוי גבוה בגין עוגמת הנפש. 

במידה ואתם מתכננים להגיש תביעה בשל עוגמת נפש לבית המשפט לתביעות קטנות ודורשים פיצוי, ציינו במפורש את ראש הנזק הזה ונסו לתרגמו לסכום כספי ריאלי ולא מוגזם או מופרז. אם לא תעשו כן, סביר להניח כי בית המשפט לא יפסוק לכם פיצוי כלל ואם יסבור כי הבקשה הינה מוגזמת ולא הוגשה בתום לב,  הרי שהוא ידחה אותה וייתכן כי יחייב אתכם בהוצאות משפט.

מהי תביעת נזיקין עוגמת נפש?

תחום תביעות נזיקין עוגמת נפש הינו מורכב, סבוך למדי ומעורר שאלות רבות.  וזאת מאחר ועוגמת הנפש הינה תחושה אישית סובייקטיבית של הפרט ולכן קשה  לאמוד אותה ואת מידת וחומרת הנזקים שנגרמו בגינה. למרות עובדה זאת, בהחלט קיימת הגדרה משפטית ברורה לעוגמת נפש והיא נזק שאינו של ממון. על פי החוק,  בית משפט יכול ורשאי להעניק פיצויים בתביעת עוגמת נפש וזאת במידה ויוצגו בפניו הוכחות וראיות חזקות ומבוססות.
מבחינה משפטית עוגמת נפש נבחנת בכל תיק לגופו בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה וחשוב להבין ולזכור כי ישנם הבדלים מהותיים  בין תיק אחד לאחר, גם במידה והנסיבות דומות.

דוגמאות מקרים בהם ניתן לתבוע פיצוי בעילה של עוגמת נפש

תביעה בגין עוגמת נפש יכולה להיות מוגשת במקרים ובמצבים שונים לבית הדין האזרחי או לבית דין לעבודה. לדוגמא, דחייה מתמשכת של חברת ביטוח כלפי תלונה על תקלה בביתכם כגון נזילה שמשבשת את שגרת חייכם ומפריעה לכם לנהל אורח חיים תקין מהווה עילה לתביעה. באופן כללי, כל עוגמת נפש מופרזת ומוגזמת שפוגעת באיכות חייכם בתור צרכנים מהווה עילה לתביעה, אולם חשוב לציין שעל מנת לזכות יש לתבוע בגין עוגמת נפש שהינה חמורה ומשמעותית, דוגמת בית מוצף שחברת הביטוח דוחה את הניסיונות שלכם לקבל מענה ואת הפניות שלכם ולא במקרים פעוטים וקטנים או מתוך רצון לנסות ולהזיק.
במידה ומדובר במקום עבודה, ניתן לתבוע בגין עוגמת נפש במקרה של פיטורים שאינם חוקיים, יחס מזלזל, אפליה, התעמרות בעובד, ניצול ועוד.

הדרכים להוכיח עוגמת נפש

על מנת להוכיח עוגמת הנפש שנגרמה לכם, חשוב שיהיה ברשותכם תיעוד שלה, בין אם שמדובר בתיעוד באמצעות סרטונים, תמונות, הקלטות או אדם שהיה עד לעוול שנגרם לכם בעת התרחשותו. כלומר, חשוב לתעד כל שיחה ותכתובת ביניכם לבין הגורם שגרם לכם עוול ועוגמת נפש, דוחה אתכם ומסרב לסייע לכם לפתור את הבעיה שמעיקה ומעיבה על האפשרות לנהל אורח חיים תקין ונורמלי. 

החשיבות בקבלת ליווי וייצוג משפטי מקצועי בתביעות על עוגמת נפש

תביעת עוגמת נפש הינה תביעה מורכבת שסיכויי ההצלחה בה אינם בהכרח גבוהים. הבעייתיות בכל הנוגע למונח עוגמת נפש מבחינה משפטית הינה שמדובר בנושא סובייקטיבי ועמום שקשה מאוד להוכיחו. תביעה בגין עוגמת נפש הינה תביעה שלא תמיד כדאי שתעמוד לבדה, כלומר במטרה למקסם את הסיכויים שלכם לזכות בה,  עדיף לצרפה כרכיב בתביעה גדולה יותר. ובכל זאת, בהחלט ניתן להגיש תביעה על עוגמת נפש גם כאשר מדובר בעילה יחידה ואין להתייאש מראש ולהרים ידיים בשל הקושי בניסיון לתרגם מצוקה רגשית ותחושה סובייקטיבית לנתונים שניתן לאמוד, לכמת אותם ולהפוך אותם לעובדות ולמספרים.

כלים משפטיים יעילים וידע מקצועי מבוסס לניהול התיק בצורה מיטבית

על מנת לוודא שהטרחה, הכסף והזמן שאתם משקיעים בתביעה לא ירדו לטמיון ובמטרה שלא ייגרמו לכם נזקים נוספים ועוד מפח נפש, בהחלט מומלץ, חיוני, חשוב ואף הכרחי להיעזר ולשכור את שירותיו המקצועיים של עו"ד מוסמך ומנוסה בטיפול בתביעות עוגמת נפש. אמנם מדובר בייעוץ וליווי שיעלו לכם כסף, אולם מעורבותו של עורך דין בכיר, מיומן ומנוסה בניהול התיק תגדיל בצורה משמעותית את סיכויי הזכייה שלכם בתביעה וקבלת פיצוי משמעותי וראוי. עורך דין מוסמך ובקיא יידע להעריך את סיכויי הזכייה שלכם, לבנות אסטרטגיית פעולה נכונה עורך דין מיומן ומומחה בתחום עוגמת נפש הינו בעל כלים וכישורים משפטיים אפקטיביים ומוכחים לנהל ולנווט את התיק בצורה נכונה ובטוחה לאורך כל הדרך עד לקבלת הפיצוי שמגיע לכם. עורך הדין יידע מתי והאם נכון וכדאי לחבר את התביעה בגין  עוגמת הנפש לתביעה גדולה יותר או שמוטב להשאירה  כפי שהיא, באופן כללי, סיוע משפטי מאפשר להפעיל שיקול דעת על סמך ידע מקצועי ובקיאות ולקבל החלטות נכונות ומושכלות שבאופן עצמאי לא הייתם יכולים ומצליחים לקבל לבד.

תפקידו של עו"ד בתביעת עוגמת נפש: תרגום של תחושה סובייקטיבית לנזק מוחשי

בכל מקרה, רצוי ואף הכרחי לגבות את הדרישה לקבלת פיצוי בשל עוגמת נפש באמצעות הוכחות, עובדות וראיות מוחשיות וממשיות ויתרה מכך על התובע מוטלת חובת הקטנת נזק. הכוונה היא מה הוא עשה כדי לנסות לצמצם ולמזער את הנזק ועוגמת הנפש שנגרמו לו. בפועל יש לצפות שיהיו הוצאות שאותן תוכלו להגיש לבית המשפט וזאת כדי להרים את הנטל הנדרש לקבלת הפיצוי בגין עוגמת הנפש. במידה ויוכח נזק מוחשי וממשי בית המשפט ייטה בקלות רבה יותר לאפשר את מתן הפיצוי בעבור עוגמת הנפש. הצגת הוכחות וראיות המאפשרות לתרגם נזקים רגשיים ותחושה סובייקטיבית לכדי סכום כסף שיהווה פיצוי ראוי הינה מלאכה סבוכה ומורכבת המחייבת ניסיון, מיומנות ובקיאות ברזי הדין בכל הנוגע לתביעות קטנות ולתביעות בעילה של עוגמת נפש וגרימת עוול. 

בניית אסטרטגיה ותוכנית פעולה לניהול התביעה

מכאן, ניתן להבין את המשמעות הרבה שיש לסיוע משפטי מקצועי הניתן על ידי עו"ד מיומן ומנוסה. מעטפת השירותים המשפטיים שמעניק משרד עורכי דין מוביל, הינה כוללת ומקיפה ותאפשר לנהל את התיק והתביעה בצורה הטובה והיעילה ביותר. הליווי והייעוץ המשפטיים כוללים בניית אסטרטגיית ותוכנית פעולה שמיועדות להשגת התוצאה הרצויה, לשמירה על האינטרסים של התובע ולמיצוי זכויותיו. ללא ספק, ייעוץ נכון עשוי להוות את ההבדל שבין זכייה בתביעה וקבלת פיצויים לבין כישלון וסגירת התיק ללא תוצאות. 

גובה הפיצוי משתנה בהתאם לנסיבות המקרה

התשובה לשאלה זו תלויה בנסיבות, ישנם מקרים שנחשבים כחריגים בהתנהלותו של הנתבע כך שאת עוגמת הנפש ניתן לזהות בצורה ברורה ושקופה ולתרגמה למספרים כפיצוי גבוה. למשל,  אי תיקון של נזילה בבית מגורים בפרק זמן של למעלה מחודש ודחיית פניותיו של הלקוח על ידי חברת הביטוח פעם אחר פעם, בהחלט מהווה התנהלות המעידה על עוול וגרימת עוגמת נפש במידה חומרה גבוהה וזאת משום שהתובע מחויב לחיות בבית רטוב וכאשר מדובר בחורף קר הרי שעוגמת נפש גדולה עוד יותר. לעומת זאת, במקרה ומדובר בעניין של מותרות כגון קבלת חדר במלון בחו”ל שאינו עומד בסטנדרטים המופיעים בהזמנה המקורית לדוגמא חדר ללא גישה ישירה לבריכה או חדר בלי נוף לים למרות שכך סוכם, הפיצוי צפוי להיות לא הכי גבוה שכן מדובר בשירות המוגדר כמותרות. לכאורה ניתן לטעון שרמת ואיכות החופשה נפגעה וירדה מבחינת החוויה וכי תחושת האכזבה הגדולה ואי העמידה בהסכם ובהתחייבות מהווים עילה לקבלת פיצוי גבוה ומשמעותי, אולם כאמור מדובר בנושא של מותרות ולכן סכום הפיצוי לא יהיה גבוה במיוחד. חשוב לשים לב שלא לדרוש סכומים מוגזמים ותלושים מהמציאות שכן במקרים כאלה הנטייה של בית המשפט תהיה להתרעם על הדרישה ולראות בתביעה ניסיון להרוויח כספים שלא בצדק או בתום לב. באופן כללי ועקרוני, פיצויים בתביעות עוגמת נפש אינם גבוהים במיוחד, ברוב המקרים ונעים בסכומים של כמה מאות עד כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים.

חובת הקטנת נזק

כאמור, רצוי ולמעשה אף הכרחי לגבות את הדרישה לקבלת פיצוי בעבור עוגמת נפש באמצעות ראיות, יתרה מכך יש לתובע את חובת הקטנת הנזק. הכוונה מה עשה בכדי לצמצם את עוגמת הנפש. על כן, בפועל יהיו הוצאות כרוכות שיהיה צורך להגישם לבית המשפט בכדי להרים את הנטל הדרוש לקבלת פיצוי בגין עוגמת נפש. במידה ומוכח נזק ממשי ייטה בית המשפט יותר בקלות לאפשר מתן פיצוי בעבור עוגמת נפש.

הצגת ראיות מוצקות ומבוססות

על מנת להוכיח גרימת עוול ועוגמת נפש חשוב להראות את ההתנהגות וההתנהלות שהובילה לתוצאה העגומה וזאת באמצעות סרטונים, תמונות, הקלטות או זימון עדים. לדוגמא במידה ואילצו אתכם להמתין זמן ממושך והעבירו אתכם מנציג לנציג ללא  מתן פתרון ראוי והולם כלקוחות, בהחלט רצוי לתעד מצב זה באמצעות הקלטות. במידה והטרידו אתכם בשיחות שיווקיות בטלפון, כדאי להקליט ולתמלל את השיחות ולהציגן כחלק מכתב התביעה שכן ישנם סעיפים בחוק המאפשרים קבלת פיצוי ללא צורך בהוכחת נזק כגון הפרת זכויות יוצרים, הטרדה והוצאת דיבה.. כחלק מהצגת מסכת ראייתית בכתב התביעה דוגמת מקרה בו מישהו  הוציא דיבתכם רעה, יש צורך להציג צילום ותיעוד אודות דברי השקר והגידופים שפורסמו בגנותכם. כמובן, ניתן לבקש גם כסעיף העומד בפני עצמו פיצוי על עוגמת הנפש והצער שנגרמו לכם כתוצאה מהתנהלותו של הנתבע וללא צורך בהוכחת נזק.

הוכחת נזק לא ממוני

בחלק מהמקרים הנוגעים לתביעות בגין עוגמת נפש, ניתן לדרוש פיצוי מבלי להוכיח נזקים ממשיים וישירים ולו רק משום שההגדרה המשפטית של המונח עוגמת נפש הינה נזק שאינו ממוני וזאת בשונה מנזק ממוני שניתן להציגו באופן מספרי מדויק. נזק בלתי ממוני יוערך בצורה של אומדנה ע"י בית המשפט וזאת בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה ותיק. בהחלט אפשר ומומלץ להכניס את סעיף בזבוז הזמן והטרטורים לכתב התביעה וזאת מעבר לרכיב הנזק של עוגמת הנפש.

דוגמאות למצבים של עוגמת נפש שמהווים עילה לתביעה

עוגמת נפש בעולם המשפט מתייחסת ומתארת נזקים שנגרמו לאדם, שאינם מהווים נזקים ממוניים. נזק מסוג זה יכול לכלול ולהתבטא בחוסר שביעות רצון ממוצר מסוים שרכשתם, פגיעה נפשית בשל מסכת התעמרויות מצד מעסיק, אפליה, אי עמידה בהתחייבויות ובהסכמים, יחס מזלזל מצדם של נותני שירות כלפי לקוחות ועוד. תביעה המוגשת בגין עוגמת נפש תיבחן בצורה מדוקדקת, מעמיקה ויסודית, כאשר בית המשפט בוחן ובודק כל מקרה לגופו ומסתכל על העובדות והנסיבות ובהתאם לכך קובע אם באמת מדובר בעוגמת נפש או שמא מדובר בהתנהלות ובהתנהגות לא ראויה, בלתי הולמת ופוגענית אך לא ברמה כזו המצדיקה מתן פיצוי.

מהו הרף המשפטי הנדרש להוכחת עוגמת נפש?

משום שמדובר בתחושה סובייקטיבית בלבד שהינה אישית ורגישה לנסיבות המקרה, ישנן פעולות והתנהגויות רבות ומגוונות היכולות לעמוד ברף הנדרש על פי החוק  ולהיחשב ככאלה שיוצרות עוגמת נפש ברמה שמצדיקה מתן פיצוי. למרות זאת, ברוב המקרים, עילה זו לא תוגש כעילה יחידה, אלא כעילה משנית המתווספת לפגיעה משמעותית יותר בזכויות בסיסיות המוסדרות ומעוגנות בחוק. למרות הקביעה הזו, בהחלט ניתן למצוא מכנה משותף ולהכליל את התביעות שמתקבלות בבתי הדין ברחבי הארץ באופן רחב ולהצביע על מספר קטגוריות של תביעות אופייניות שהתקבלו: מקרים בהם מעסיק מפלה בין עובדים, משפיל אותם או מתייחס אליהם בצורה לא שוויונית תוך כדי ניצול כוחו לרעה יחשבו ככאלה בהם ניתן לפסוק מתן פיצויים משמעותיים לעובד על סמך עוגמת נפש בלבד. מקרים דוגמת אלה נחשבים לקיצוניים וחמורים במיוחד וכוללים גם עובדים שלא קודמו במקום עבודתם במשך שנים רק בשל מאפיינים אישיים, עובדים שנענשו בצורה לא פרופורציונלית על ידי מעסיק שראה בהם "מטרה" ועוד. בכל המקרים הללו וברבים אחרים, בהחלט יש הצדקה מלאה להגשת תביעה בעילה של עוגמת נפש.

מידתיות ופרופורציונליות בקביעת גובה הפיצוי

כפי שהעובדות והנסיבות בכל תביעה בגין עוגמת נפש נבחנות בצורה מדוקדקת לגופן, כך גם הפיצוי משתנה בין מקרה למקרה ונבחן על פי מידת ורמת הפגיעה. כאשר המסקנה של בית המשפט הינה שאמנם התרחשה פגיעה ונעשה עוול אך חומרת המעשים אינה גבוהה ומידת הנזק אינה כבדה, הרי שהפיצוי שיינתן יהיה בסכומים נמוכים באופן יחסי. במידה ובית המשפט הגיע למסקנה כי המעשים שנעשו הינם חמורים והנתבע פעל בחוסר תום לב ופגע בכוונה תחילה, הרי שהוא יפסוק על מתן פיצוי בסכומים משמעותיים יותר היכולים להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים לדוגמא  15,500 ש"ח שנפסקו לטובת עובדת שנענשה בצורה מבזה ומשפילה וחויבה לשבת שעות ארוכות במשרד שקוף ללא כל סיבה ותעסוקה ולבקש רשות לכל יציאה ממנו.

פיצויים בסכומים גבוהים הינם קשים להשגה במקרים של תביעות בגין עוגמת נפש וזאת משום שמדובר בשיקול דעת בלעדי של בית המשפט והם ניתנים במקרים נדירים באופן יחסי, אך אינם בלתי אפשריים להשגה ובהחלט תלויים באיכותו של עורך הדין שמייצג אתכם. עורך דין מנוסה, מיומן ובקיא ברזי הדין נוטה לבקש מלכתחילה פיצוי שהינו פרופורציונלי למידת הפגיעה ולא לנסות להכביד יתר על המידה על התובע וזאת משום שהסיכויים שתביעה כזאת תתקבל גבוהים יותר.

לסיכום, הגשת תביעה בגין עוגמת נפש מחייבת קבלת סיוע משפטי מקצועי הניתן על ידי עורך דין מנוסה ומומחה בתחום וזאת על מנת להגיע לתוצאה הרצויה. עוגמת נפש הוא מונח המתייחס לתחושה סובייקטיבית, מה שמקשה על תרגום העוולה לנזקים מוחשיים וממשיים המבוססים על ממצאים וראיות קבילים ומשכנעים בבית המשפט. תחום הפיצויים כתוצאה מעוגמת נפש הינו מורכב וסבוך אף הוא שכן הוא אינו מוסדר בחוק בצורה ברורה וחד משמעית, אלא נתון לשיקול דעתו של השופט ולנסיבות של כל מקרה. מכאן שהפסיקה בו הינה אישית יותר ומשתנה כתלות בנסיבותיו של כל מקרה לגופו. משום כך, מומלץ, חשוב ואף הכרחי לכל מי שמתכנן להגיש תביעה על עוגמת נפש וחושב שהוא זכאי לקבל פיצויים בשל עוולה שנעשתה לו להגיע לבית המשפט בליווי של עורך דין מומחה ומנוסה בתחום שייצג אותו בצורה מיטבית ויעילה וינהל עבורו את ההליך המשפטי ואת תיק התביעה בצורה מקצועית ושקולה המבוססת על ידע, בקיאות וניסיון בתחום.

חזון, ניסיון ודרך ארץ

משרד עורכי הדין האן בהובלתו של עו"ד שמעון האן הוקם לפני למעלה מעשור ומתמחה במתן שירותים משפטיים מקצועיים ללקוחות פרטיים ועסקיים במגוון רבדים בתחום המשפט האזרחי – מסחרי. צוות המשרד כולל משפטנים ועורכי דין בכירים ומנוסים שיעניקו לכם ליווי, ייעוץ וייצוג בפני הרשויות והגורמים הרלוונטיים בערכאות השיפוטיות השונות. אנו נלווה אתכם לאורך כל הדרך בהליך המשפטי וננהל עבורכם את התיק בצורה הטובה ביותר לאחר בניית תוכנית אסטרטגית בהתאמה אישית לצרכיכם ולנסיבות המקרה. האני מאמין שלנו הינו כי הלקוח תמיד במרכז ואנו משקיעים כל מאמץ וחותרים ללא לאות להשגת התוצאה המשפטית המיטבית עבורו. משרדנו מתמחה בתחומי משפט ודין רבים בהם: דיני מקרקעין, דיני חברות ובנקאות, חוזים, תביעות אזרחיות, דיני ירושה וצוואה, הוצאה לפועל, ליטיגציה, תביעות על עוגמת נפש ועוד. 

משרד עורכי דין מוביל ומנוסה בתחום המשפט האזרחי – מסחרי

לאורך השנים, בנינו לעצמנו מוניטין כאחד המשרדים המובילים במדינת ישראל וזאת בזכות רקורד מרשים של הצלחות בניהול תיקים מורכבים. אנו דוגלים ומאמינים כי לכל אחד ואחת מכם מגיע ייצוג וייעוץ משפטיים הולמים וזאת במטרה להגן על האינטרסים שלכם ולמצות את זכויותיכם על פי חוק. לאחר פגישה ראשונית עם צוות המשרד, אנו נלמד את התיק, נבצע בדיקה משפטית מעמיקה ויסודית, נבנה תוכנית פעולה וננהל את תיק התביעה שלכם ואת ההליך המשפטי בצורה הטובה ביותר עד להשלמת המשימה והשגת המטרה. אנו עומדים לשירותכם בכל שאלה, בקשה ופנייה ובשילוב של הידע שלנו והסיפור שלכם ולאחר היכרות הדדית, חשיבה משותפת וקביעת יעדים נצא יחדיו לדרך. צוות המשרד כולל עורכי דין בעלי ניסיון ומומחיות בתחום תביעות על עוגמת נפש, שהינו תחום מורכב המחייב בקיאות וניסיון משפטי. באמצעות כלים משפטיים איכותיים ואפקטיביים נוכל להשיג עבורכם פיצוי הולם וראוי על העוול ועוגמת הנפש שנגרמו לכם. צרו קשר ונשמח לשתף פעולה!

ט.ל.ח

אין לראות באמור כייעוץ משפטי ו/או תחליף לו, מומלץ להתייעץ עם עורך דין ונוטריון שמעון האן לפני כל פעולה

כל הזכויות בתוכן זה שמורות לשמעון האן משרד עורכי דין ונוטריון 

Picture of שמעון האן

שמעון האן

היכרות עם משרד עו"ד האן בראשות עו"ד שמעון האן. הצוות שלנו עוסק בטיפול בתיקי לשון הרע בצורה המקצועית ביותר. יש לנו את הכישורים והניסיון לייצג לקוחות בכל הרמות של הליכי לשון הרע. מלשון הרע ,הוצאת דיבה ובריונות ברשת, ראינו הכל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו, עם שורה של ניצחונות עבור הלקוחות שלנו.

אבל אנחנו לא רק מומחי לשון הרע; אנחנו גם מקצוענים במשפט אזרחי-מסחרי. הצוות שלנו יודע את הדברים שלו בכל הנוגע לעסקאות מורכבות, נדל"ן, חוזים ועוד. בנינו מוניטין של מצוינות, ומושכים לקוחות גדולים בארץ ובחו"ל.

במשרד עורכי הדין האן, אנו מאמינים שלכולם מגיע ייעוץ וייצוג משפטי מהשורה הראשונה. המגע האישי והמקצועיות הבלתי מעורערת שלנו מייחדים אותנו. כשאתה בוחר בנו, אתה מקבל תומכים עזים שילחמו על זכויותיך, במיוחד במקרים של לשון הרע. סמוך על משרד עורכי הדין ונוטריון שמעון האן עבור כל הצרכים המשפטיים שלך.

עורך דין שמעון האן
לקבלת ייעוץ ללא עלות!

מלאו את הפרטים ועורך דין שי סולטן יחזור אליכם בהקדם האפשרי.

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 או להשאיר פרטים כאן בטופס ואנו ניצור עמך קשר בהקדם האפשרי.

חוות דעת
אור אטווד
אור אטווד
משרד עשיר בידע ועתיר בניסיון, החתירה למצוינות תמיד עומדת לנגדם.ערכים של מקצועיות ומצוינות, לצד עמידה בסטנדרטים גבוהים ביותר של איכות, מנחים במתן שירות ללא דופי, אנושי ואישי מאד. המשרד מקפיד לצרף לשורותיו אנשי צוות מצטיינים, בעלי יכולת חשיבה יצירתית.ממליצה בחום ובאהבה!
Moran-Lee Kogan
Moran-Lee Kogan
משרד תותח על! יחס אישי וסופר מקצועי
Kobi Halifa
Kobi Halifa
שמי נטלי חליפה קיבלתי שירות מעו"ד נמרוד האן טיפל בי בצורה הכי טובה מדוייקת עם המון איכפתיות ממליצה בחוםם
אור רחמני
אור רחמני
ממליצה בחום!!!הייתי קרוב ל10 שנים בחובות להוצאה לפועל עד שהכרתי את שמעון.שמעון עזר לי לסגור חוב עצום במחיר מצחיק.מעבר למקצועיות המדהימה מדובר בבנאדם מדהים,ישר והגון!תודה רבה כל הכל אין כמוכם בעולם!!
בשמת רוטליין
בשמת רוטליין
פניתי לעו״ד נמרוד האן במצוקה ותסכול קשים, נמרוד קודם כל הקשיב לי במלוא תשומת הלב, הכיל והרגיע אותי מהשניה הראשונה.נתן לי תחושה שאיכפת לו מהמקרה שלי על אף אינספור המקרים ששומע כל יום.דאג להסביר לי על כל ההליך בפרטי פרטים וכמובן פתר לי את הבעיה ! מומלץ בחום רב;)
Eliav Bar-El
Eliav Bar-El
משרד מקצועי ומוערך! מאד מלווים ועוזרים. ממליץ בחום!
רחל רבינוביץ
רחל רבינוביץ
משרד מדהים, אנשים מוכשרים אחד אחד. ממליצה בחום!
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
אברהם מרציאנו Avraham Marziano
הדבר החשוב ביותר הוא אנושיותתודה רבה לכם על טיפול מסור ואכפתי, תמיד כאן לייעוץ והכוונה, לא דוחים אותך ומספרים סיפורים אלא עושים עבודה מקצועית ויסודיתממליץ בחום
עדי טדגי
עדי טדגי
תודה ענקית על יחס אישי שירות אדיב ומקצועי ביותר!
צביקה אברמוב
צביקה אברמוב
יחס אישי גבוהה לאורך כל התהליך תודה רבה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
מקצוענים! חדים!סבלניים וחדורי מטרה, זמינים בכל שעה.אין מה להוסיף. ממליץ מאוד...
Osher Bogala
Osher Bogala
שירות מעולה מעדכנים מהר ועובדים מעולה
Martin Bartos
Martin Bartos
I can only recommend Nimrod services. His approach, performance and professionalism was astonishing.
עדיה נגר
עדיה נגר
צוות מקצועי ומסור, זמינות גבוהה.סבלנות אין סופית ובפרט לעו״ד נמרוד האן.
Gali Tal
Gali Tal
פניתי למשרד של שמעון בבקשה למכתב התראה דחוף. נמרוד, בנו של שמעון פנה לי אלי חזרה כבר באותו היום והיה מוכן לחכות בשביל עד מאוחר כדי שנוכל לתקתק את המכתב. עברנו על הטפסים ביחד.מאוד מקצועיים, זמינים והסבירו לי הכל. מאוד נהנתי לעבוד עם נמרוד ונהנתי להרגיש שבאמת מתייחסים לבעיה שלי ועושים מה שדרוש כדי לטפל בה. תודה❣️
Rami Parham
Rami Parham
נמרוד האן הוא בחור מקצועי ואדיב והיה לי תענוג לעבוד איתו!!
רחלי פוצצו
רחלי פוצצו
יישר כוח! שמעון האן עורך דין אחד ויחיד!תודה על הביטחון והטיפול המסור!
netanel neti
netanel neti
יחס אישי , מקצועיות , ויכולת ייצוג נדירה. ממליץ בחום
Ella Hoffman
Ella Hoffman
This law firm is not only professional, but they are kind and experts in their fields. I highly recommend!
Amit
Amit
מקום שהפך להיות בית למקרים משפטיים.מקצועיים, תמיד עוזרים, נותנים את הנשמה בכל קייס.ומחירים הרבה יותר הוגנים משאר עורכי הדין שהשוואתי.אל תסגרו עורך דין לפני שאתם מקבלים מהם הצעת מחיר!!!תודה רבה (:
Nir Shiloni
Nir Shiloni
שמעון האן איש אמת עו"ד בחסד ויהודי טוב לבמקצוען אמיתי תענוג לעבוד יחד💪😄👌וגם רויטל מרוקו על הכיפאק
Miriam Fekete
Miriam Fekete
ממליץ בחום! לא תמצאו עו"ד מסור יותר, שכל מה שמעניין אותו הוא 'אתם', ורק אתם!
הביקורות הבאות
js_loader

מצאתם את מה שחיפשתם? שתפו בקליק

עורך דין שמעון האן

כדי לקבל שיחת ייעוץ באפשרותך לחייג עכשיו לטלפון 077-803-6102 

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 34 ביקורות
×
js_loader
שלום, אני מעוניינ/ת לשוחח עם עו"ד שמעון האן, אשמח לקבל פרטים.